vitamine b12 natuurlijk

Vitamine B12

Vitamine B12

Vitamine B12

Er is veel te doen om vitamine B12, volgens sommige zijn er veel mensen met een tekort en volgens andere weer niet.

Omdat we vitamine B12 zelf niet kunnen aanmaken moeten we het opnemen uit ons voedsel, het zit vooral in dierlijk voedsel: vlees, vis, melkproducten of eieren. Vitamine B12 is voor DNA, rode bloedcellen en het zenuwstelsel, maar ook voor veel lichaams- en orgaanfuncties, zoals het gezond functioneren van de zenuwen, voor een goede darmfunctie, gezonde huid en haren, een goede afweer, de hormonale cyclus, het goed verlopen van een zwangerschap en voor het goed functioneren van de hersenen.

Een te laag vitamine B12 kan voorkomen bij mensen met bepaalde verteringsstoornissen, voedselallergieën, alcoholisten en mensen die bepaalde maagtabletten of diabetesmedicijnen gebruiken en orale anti conceptie (de pil).

Een tekort van vitamine B12 in de voeding, bijvoorbeeld bij vegetariërs/veganisten, al komt dit veel minder vaak voor dan wordt gedacht.

Over het meten van een tekort is ook veel discussie, zo wordt er na de bloedwaarden gekeken maar is het ook belangrijk om te weten hoeveel vitamine B12 er in de organen aanwezig is. Het is daarom raadzaam om dit altijd door een arts goed te laten onderzoeken. En het is perse noodzakelijk om injecties te nemen er zijn ook onderzoeken die aantonen dat zuigtabletten goed werken.


Waar zit Vitamine B12 in:
Hoeveel Vitamine B12 heb ik nodig:
Lees alles over Vitamine B12 >>

vitamine b6 natuurlijk

Vitamine B6

Vitamine B6

Vitamine B6

Vitamine B6 tekorten komen vaker voor bij ouderen, bij teveel alcohol- en koffiegebruik en een ongezond eetpatroon. Een tekort aan vitamine B6 komt best veel voor doordat mensen ongezonder eten en vitamine B6 verloren gaat bij het koken van de voeding.

Vitamine B6 wordt door het lichaam gebruikt als een zogenaamd co-enzym, deze helpt een enzym. Is betrokken bij meer dan 100 enzymreacties in het lichaam, zoals energieproductie en de stofwisseling van vetten en eiwitten. Maar ook bij je cholesterolstofwisseling, omzetting van hormonen, goede werking van het immuunsysteem, celdeling en de omzetting van eiwitten, vetten, koolhydraten.

Vitamine B6 helpt bij het verlaging van je cholesterolspiegel wat weer gunstig is voor je hart en bloedvaten.


Waar zit Vitamine B6 in:
Hoeveel Vitamine B6 heb ik nodig:
Lees alles over Vitamine B6 >>

Vitamine B5

Vitamine B5

Vitamine B5

Vitamine B5 (pantotheenzuur) maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex. Vitamine B5 vervult een essentiële rol in de celstofwisseling, groei, voortplanting en bij de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Het draagt bij aan de voorziening van energie. Daarnaast is het van belang bij de vorming van een aantal hormonen en zorgt het voor een goed functionerend zenuwstelsel.

Vitamine B5 wordt beschouwd als de anti-stress vitamine. Het is essentieel voor de synthese van cholesterol, steroïden en vetzuren en in de stofwisseling van andere B-vitaminen. Werkt cholesterolverlagend en ondersteund de bijnier, en in combinatie met een B-complex wordt het ingezet bij stressmanagement.

Vitamine B5 helpt om allergieën te bestrijden. Het stimuleert het immuunsysteem bij de productie van antilichamen. En het versnelt de wondgenezing.


Waar zit Vitamine B5 in:
Hoeveel Vitamine B5 heb ik nodig:
Lees alles over Vitamine B5 >>

Vitamine D

Vitamine D

Vitamine D

Vitamine D, is een in vet oplosbare vitamine, belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor. Vitamine D speelt ook een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de spieren. De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt.

Recent onderzoek toont dat bijna alle westerse mensen een tekort hebben aan vitamine D. En ook dat vitamine D een belangrijke vitamine en een tekort in verband wordt gebracht met steeds meer ziekten.

Vitamine D3 is 10x beter opneembaar dan Vitamine D2


Waar zit Vitamine D in:

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Vitamine D komt met name voor in dierlijk voedsel en dan ook nog in geringe mate. Vette vissoorten, zoals paling, zalm en makreel bevatten iets meer vitamine D. Vitamine D wordt in Nederland toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.


Hoeveel Vitamine D heb ik nodig:

Een dagdosis van 50 microgram of 2000 IE Vitamine D


Lees alles over Vitamine D >>

vitamine c natuurlijk

Vitamine C

Vitamine C

Vitamine C

Vitamine C of ascorbinezuur is de bekendste vitamine. Vitamine C is een sterke antioxidant en is ook nodig voor het aanmaken van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand. Eigenlijk is dit de moeder van alle vitamines, en is het verstandig om deze ik grote hoeveelheden binnen te krijgen, zeker als je je minder energiek of ziek voelt.

Vitamine C zit in fruit, groente, met name in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien. Om vitamine C zoveel mogelijk te behouden, is het belangrijk deze niet te veel te verwarmen, eigenlijk helemaal niet verwarmen is nog beter.

Vitamine C is goed voor

• Om de afweer te ondersteunen.
• Helpt het genezingsproces van het lichaam
• Bij geestelijk of lichamelijk grote inspanningen of stress.
• Na intensief sporten.
• Bij veel roken en drinken.
• Versterkt het immuunsysteem
• In de strijd tegen vrije radicalen als anti-oxidant.
• Voor de stevigheid van de huid.
• Om de opname van ijzer te verbeteren.


Waar zit Vitamine C in:
Hoeveel Vitamine C heb ik nodig:
Lees alles over Vitamine C >>

Vitamine A

Vitamine A

Vitamine A

Vitamine A is betrokken bij een goede werking van het afweer- en immuunsysteem. Het wordt daarom ook wel de anti-infectie vitamine genoemd. Daarnaast speelt het een rol bij de groei, het gezichtsvermogen de gezondheid van huid en het tandvlees.

Het lichaam kan zelf vitamine A aanmaken uit plantaardige producten.Voor zwangere vrouwen is vitamine A een aandachtspunt.

Vitamine A is een vitamine die oplosbaar is in vetten. Je vindt het vooral in dierlijke producten zoals lever.


Waar zit Vitamine A in:
Hoeveel Vitamine A heb ik nodig:
Lees alles over Vitamine A >>

Vitamine B3

Vitamine B3

Vitamine B3

Vitamine B3 (niacine, nicotinezuur, nicotinamide) onderdeel van het vitamine B-complex. B-vitamines zijn in water oplosbare vitamines. Heeft stimulerende werking op de bloedsomloop, met name in de kleinere bloedvaten. Vermindert het cholesterol gehalte in het bloed, het helpt om het ongunstige LDL-cholesterol te verlagen en verhoogt gelijktijdig het gunstige HDL-cholesterol. Deze vitamine is goed voor het zenuwstelsel, de huid en de energievoorziening van het lichaam.

Vitamine B3 is belangrijk voor de stofwisseling van koolhydraten, vetten, eiwitten, hormonen, neurotransmitters en enzymen en de energieproductie in de cellen. Bijna 50% van de westerse bevolking lijdt aan vitamine B3 tekort.


Waar zit Vitamine B3 in:

Vitamine B3 zit ondermeer in orgaanvlees, kip en vis, koffie, noten, graanproducten, groente en fruit.


Hoeveel Vitamine B3 heb ik nodig:

Bij volwassenen: 17 milligram voor mannen en 13 milligram voor vrouwen


Lees alles over Vitamine B3 >>

PureSupplementen

Natuurlijke vitaminen en mineralen, waar mogelijk van biologische oorsprong. Zonder hulpmiddelen of kunstmatige toevoegingen en goed opneembaar door ons lichaam.

Bestel natuurlijke vitaminen en mineralen >

deWaterfilter

Heerlijk gezuiverd drinkwater voor thuis, of op kantoor. Veel water drinken is gezond, daarom is het belangrijk dat je water van optimale kwaliteit is en dan kan met onze waterfilters.

Bestel een Waterfilter >