Jodium uit brood noodzakelijk?

Jodium uit brood, een hoogleraar waarschuwt dat het minder of helemaal niet meer eten van brood niet zonder risico’s is. Nederlanders eten steeds minder brood, in mijn ogen niet onverstandig. Volgens deze hoogleraar ontstaat er dan een tekort van jodium, omdat er jodium wordt toegevoegd aan bakkerszout, dat weer in brood verwerkt zit. Bron (1)

Wat heel vreemd is dat er volgens onderzoek 6,5 miljoen Nederlanders met een jodiumtekort zijn. Dit ondanks dat de meeste Nederlanders toch netjes hun dagelijkse hoeveelheid brood eten?! Ook is bekend dat de gemiddelde Nederlander te veel zout binnenkrijgt. Logisch gedacht denk ik dat brood en (bakkers)zout waarschijnlijk niet de beste bronnen van jodium zijn, anders waren er deze tekorten niet geweest, toch?

Is jodium uit brood goed opneembaar?

Jodium uit zout is helemaal niet goed opneembaar en daar komt nog bij dat er overwegend een synthetische vorm van jodium gebruikt wordt. Chloride, fluor en bromide verlagen de opname van jodium uit voeding. Keukenzout is natriumchloride, dus de chloride in het zout verhindert de opname van jodium.

Sommige medicijnen verhinderen de opname van jodium, zoals aspirine en medicijnen met antistollingsmiddelen, zoals warfarine, vergroten de jodium uitscheiding.

Jodium waarom?

Jodium is een essentieel sporenelement dat niet in ons voedingspatroon mag ontbreken, essentieel betekend dat we het niet zelf kunnen aanmaken. De belangrijkste rol van jodium in ons lichaam is dat het nodig is om schildklierhormonen aan te maken die onze stofwisseling regelen, verder zorgt jodium ook voor een gezonde hormoonbalans, groei en beschermt het ons tegen de schadelijke gevolgen van zware metalen en radioactieve straling.

Een volwassene heeft dagelijks 150 tot 200 microgram jodium nodig. Kinderen iets minder, zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven iets meer.

Jodium aanvullen met voeding en/of supplementen?

Onze bodem bevat, door overmatig gebruik van kunstmest, te weinig mineralen waaronder jodium, waardoor we niet voldoende mineralen waaronder jodium binnenkrijgen via de planten die op deze bodem groeien.

Ik heb gisteren Keltisch zeezout in mijn groentetuin toegevoegd, omdat Keltische zeezout 84 mineralen bevat er relatief weinig natrium. Waardoor het mineralengehalte op natuurlijke wijze wordt verhoogd.

Jodium uit brood zeegroentenJe kunt een jodium tekort aanvullen met voeding en/of supplementen. Als je de juiste voeding zoekt moet je kijken naar volkeren die geen brood eten maar ook geen jodiumtekort hebben zoals de Japanners. Die hebben hier geen last van want zij eten de juiste bronnen van jodium uit zeewier (dulse, nori, kombu, wakamé, kelp, arame en hiziki ), zeekraal, schaal- en schelpdieren, spirulina, witvis (met name kabeljauw), garnalen, eieren, asperges, knoflook, limabonen, paddenstoelen, aardbeien, spinazie, ananas en bladgroenten.Bron (3)

Ik zou zelf kiezen voor zeegroenten, zoals zeewieren en algen enz. Omdat deze minder vervuiling bevatten dan vis uit zee, die eigenlijk steeds meer vervuild raakt.

Als je een jodiumtekort wilt aanvullen met supplementen, zou ik dit doen met een natuurlijke supplementen zoals bijvoorbeeld kelp. Je moet oppassen dat je niet te veel jodium binnenkrijgt want dat is eigenlijk net zo slecht als een tekort. Het voordeel van een natuurlijk supplement is dat het de nodige hulpstoffen bevat die nodig zijn een goede opname, zoals selenium. Deze ontbreken bijna altijd bij de synthetische, nagemaakte, supplementen.

Is brood gezond?

Ja dan blijft er nog 1 vraag over; is brood eigenlijk wel gezond. In denk dat je best brood kunt eten, maar dan misschien 1 x per dag 2 sneetjes. En dan geen supermarkt brood, maar echt gezond brood, biologisch en/of zelf gemaakt. Brood uit de supermarkt bevat nauwelijks nog gezonde stoffen en is veelal gemaakt van bewerkte en gemodificeerde tarwesoorten.

Brood en gluten

Evolutionair gezien maken gluten in met name tarwe nog maar korte tijd deel uit van ons voedingspatroon. Daardoor is ons lichaam er nog niet aan gewend, zeker niet aan de hoeveelheden die wij in Nederland eten. En daardoor komt overgevoeligheid voor gluten relatief veel voor.

Bij een gevoeligheid of intolerantie ontketenen de gliadines in gluten een auto-immuunreactie in het spijsverteringskanaal en beschadigen ze de darmvlokken in de dunne darm. Als deze zijn beschadigd kun je voedingsstoffen minder goed opnemen. Door de schade aan je darmvlokken, ook wel een lekkende darm genoemd, kunnen er stoffen in de bloedbaan terecht komen die er niet horen.

Het lichaam reageert met de aanmaak van antistoffen en ontstekingen. Een lekkende darm is een probleem wat redelijk veel voorkomt en de oorsprong van vele ziekten kan zijn.

Gezonde en ongezonde stoffen in brood

Brood bestaat voor een groot deel uit snelle koolhydraten, die door het lichaam omgezet worden in suiker en uiteindelijk in lichaamsvet. Verder bevat veel brood suiker, glansmiddel en conserveermiddel. Brood bevat vooral bewerkte en gemodificeerde tarwesoorten die weer veel pesticide en herbicide bevatten.

Brood moet in de fabriek moet supersnel klaar zijn, daarom moet het ook super snel rijzen, want hoe sneller het brood klaar is hoe meer geld er verdient kan worden. Bij het meeste supermarktbrood is gezondheid niet het belangrijkste maar vooral hoeveel geld kunnen we er mee verdienen.

Als ik zelf wel eens brood uit de supermarkt eet, vult het nauwelijks en zit er ook weinig smeek aan. Ik eet zelf eigenlijk steeds minder brood maar als ik brood eet dan is dat biologisch, volkoren, zuurdesem en vaak spelt.

Als je kijkt naar de vitaminen en mineralen van brood bevat het 46,7% van onze behoefte aan ijzer, 94,6% Jodium uit brood, 21% vitamine B1, 19,8% vitamine B3, 28,1% vitamine B11. Maar let op dit zijn vaak toegevoegde stoffen die synthetisch zijn en daarom minder waarde hebben van dezelfde stoffen die natuurlijk zijn.

Brood eten conclusie

Of je brood wilt eten of niet dat moet je natuurlijk zelf weten. Tarwe en met name de gluten die er inzitten heeft veel nadelen, zoals je in dit artikel kon lezen en dat maakt brood zeker niet voor iedereen gezond. Zoek je meer bewijs stop dan gewoon eens een tijdje met het eten van brood, tarwe of gluten en kijk eens wat dit doet met je lichaam. Bron (2)

Volgens het Voedingscentrum moeten we minder zout eten, maar wel elke dag minstens een paar sneetjes brood. In een brood zit al gauw 10 gram zout. Veel mensen eten dagelijks een half brood, wat neerkomt op 5 gram zout. Dat is al bijna het maximum van 6 gram zout dat we per dag binnen zouden mogen krijgen. En dan nog het jodium in brood. Ik ben van mening dat je geen brood hoeft te eten om voldoende jodium binnen te krijgen, mits je maar voldoende andere voeding eet die dit wel bevat. Het maakt brood ook niet gezonder.

Dus mijn conclusie is jodium uit brood is niet nodig. Ik denk dat het verstandig is dat je minder brood gaat eten en dit vervangt voor gezonde, natuurlijke, producten. Ik eet zelf nog maar weinig brood. ‘S ochtends eet/drink ik een shake van vers fruit en ‘s middags steeds vaker groenten of haver met biologische yoghurt.

1 http://www.erasmusmc.nl/corp_home/corp_news-center/2016/2016-02/boterham.terug.op.tafel/
2 http://jessevandervelde.com/is-brood-gezond-of-ongezond/
3 http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/jodium.html

4 gedachten over “Jodium uit brood noodzakelijk?”

  1. Ik heb net een reactie willen achterlaten over chemische, synthetische supplementen.
    Maar tip..
    Een verhaal over: jodium.
    Ik maak me daar meer zorgen over.
    Tekort eraan, vele problemen, obesitas, cyste, hooikoorts, stof allergie en ga zo maar door.
    Teveel aan jodium?? Nergens iets bekends, dan wel nadelen van bekend.
    Bij toename van jodium, wel positieve van bekend.
    Als je meer hebt, mail je me dan.

    Beantwoorden
    • In Japan krijgen veel consumenten rond de 13 milligram (= 13000 microgram, het advies voor volwassenen in Nederland is 150 microgram) binnen zonder problemen.
      Er zijn artsen die een hoge inname van jodium adviseren zodat niet alleen de schildklier wordt voorzien, maar alle cellen in het lichaam.. Vooral borsten en ovaria bij vrouwen en de prostaat bij mannen hebben baat bij voldoende jodium.
      Abraham en Brownstein hebben veel gepubliceerd.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

PureSupplementen

Natuurlijke vitaminen en mineralen, waar mogelijk van biologische oorsprong. Zonder hulpmiddelen of kunstmatige toevoegingen en goed opneembaar door ons lichaam.

Bestel natuurlijke vitaminen en mineralen >

deWaterfilter

Heerlijk gezuiverd drinkwater voor thuis, of op kantoor. Veel water drinken is gezond, daarom is het belangrijk dat je water van optimale kwaliteit is en dan kan met onze waterfilters.

Bestel een Waterfilter >