Supermarkten zijn er niet voor onze gezondheid maar om geld te verdienen, en hoe meer geld hoe beter. Nu is het geld verdienen niet het probleem, maar de manier waarop. De supermarkten en daarmee de voedselleveranciers houden ons voor de gek.
Bekende strategieën in het voor de gek houden van de consumenten zijn de volgende:
1. Vet vervangen voor suiker
Mensen zijn om een of andere reden panisch voor vet, terwijl natuurlijk vet heel gezond en noodzakelijk is, ze zien suiker niet echt als een probleem. Terwijl de grote boosdoener van dit moment suiker is, Suiker public enemy number one voor je gezondheid. De kwalijke vetten zijn met name de transvetten, door de industrie gemaakte synthetische vetten.
Voorbeeld pindakaas light.
De marketeers van supermarkt Plus een light pindakaas gemaakt. Met maar liefst 30% minder vet! Pindakaas in de light versie, klinkt gezonder maar is dat zeker niet. Je denkt dat je gezondere pindakaas eet, met minder vet?
Maar de Plus supermarkt geeft je 451% méér suikers dan hun gewone pindakaas. En Plus is natuurlijk niet de enige. Ook supermarkten als Jumbo en Dekamarkt en zelfs Calvé passen dezelfde truc toe door pinda’s te vervangen door glucosestroop.
Nu zijn pinda’s wel vet maar dat is op zich geen ramp, ze leveren ook gezonde stoffen als vitamine E en vezels. Maar bij light dus minder voedzame stoffen en meer suikers, dat klinkt als bedrog.
2. Minder suiker, zoet is het nieuwe vet?!
Supermarkten hebben ook in de gaten dat de consument inziet dat niet alleen de verkeerde vetten ongezond zijn maar ook te veel zoet, dus zoet wordt het nieuwe vet. Waar eerst het vet in de ban ging is dat nu het zoet.
Voorbeeld Appelsientje halfzoet
Heel slim appelsientje komt met half zoet op de markt. Ze hebben een manier bedacht om minder zoet in het pak te krijgen. En dat doen ze heel eenvoudig door er meer water in te stoppen.
Probleem opgelost maar daarmee worden we wel voor de gek gehouden door Appelsientje, of ze moeten de prijs halveren. Daarbij komt nog dat ze niet 50% minder suiker zoals de naam halfzoet doet vermoeden, maar slechts 34% minder suiker, anders wordt het denk ik te waterig van smaak.
3. Suiker aan producten toevoegen en verkopen als ‘Natuurlijk en Gezond’
Aan heel veel producten wordt suiker toegevoegd, want dat vindt de consument lekker. En lekker is belangrijker dan gezond of voedend. Suiker is daarbij ook verslavend en dat is mooi meegenomen als je producten verkoopt.
Voorbeeld Cranberries met toegevoegde suikers
Superfoods zijn hot dus worden deze ook in de supermarkten verkocht. Maar niet in de pure vorm zoals je bij een superfood zou mogen verwachten. Zo verkoopt Albert Heijn cranberries als zijnde superfoods.
Een verpakking van deze superfood bestaat uit 30% cranberries en voor 68% uit ananassiroop. Best wel veel toegevoegde suiker voor een superfood.
Nou moet ik toegeven dat cranberries puur best een sterke smaak hebben maar om er dan vervolgens 68% ananassiroop aan toe te voegen ga ver voorbij aan het woord superfood, bedrog dus.
Alleen maar meeliften op de term superfood om meer verkoop te genereren.
Ander voorbeeld Ligakoeken zonder fruit meer met toegevoegde suikers
Ligakoeken heb ik zelf vroeger ook veel gegeten, in de veronderstelling dat deze gezond zijn. Want kijk maar eens op de verpakking, aardbeien, vol bouwstoffen, vitamine b6 en calcium. Volgens Liga dus ‘een goede balans tussen vezels, granen en fruit.’
Met een etiket vol granen en aardbeien. Met echt fruit bedoelt Liga 0,03% aardbeienpoeder en een liga bestaat voor één vijfde uit suikers. Ze voegen er wat synthetische vitamine B6, ijzer en calcium aan toe en klaar is kees. Puur bedrog dus, een prachtige verpakking, gelikte marketing, maar een leeg product wat absoluut geen voedingswaarde heeft.
4. Een product verkopen waarin nauwelijks de stoffen voorkomen die vernoemd worden.
De marketingafdeling van de supermarkten en voedselproducenten zijn druk in de weer om meer verkopen te halen en dan doen ze onder andere door mee te liften op hippe trends zoals de hierboven genoemde superfoods.
Eerst was melk de witte motor, maar nu weten consumenten wel beter en is het in mijn gezonder om geen melk te drinken. Zeker niet die fabrieksmelk die totaal dood is die ze tegenwoordig in de supermarkt verkopen. Maar goed een trend is gezet consumenten drinken minder melk dus moeten er alternatieven komen, zoals sojamelk, rijstenmelk en ook amandelmelk.
Voorbeeld biologische amandelmelk met maar 1% amandelmelk
Nu valt het mij vaak op dat zeker bij amandelmelk en vaak heel weinig echte amandelen inzitten. Maar goed met maar 1% amandelen maak je het wel erg bont. Je koopt natuurlijk onbespoten biologisch amandelmelk van Rude Health Almond Drink bij Marqt, kost wat maar dan heb je ook iets.
Deze biologische amandelmelk bestaat voor 99% uit andere ingrediënten, vooral water. Dat is een klein handjevol amandelen per literpak bevat. Dat is pakweg 2 amandelen per glas. Puur bedrog dus, kun je beter verse biologische amandelen kopen en die eten met een glas water. Dat is goedkoper en gezonder.
Conclusie
Voedselproducenten en supermarkten zouden een soort van ethische keuring moeten krijgen. Daarin wordt dan niet gekeken of ze het spelletje volgens de regels doen, want dat doen ze vaak wel, maar meer of ze geen immoreel gedrag vertonen. Dat zou betekenen dat de meerderheid van de producten zou verdwijnen.
En dan de volgende stap zou moeten zijn dat ze alleen nog maar gezonde voeding mogen verkopen, en dat wordt ook bekeken door deze ethische commissie.
Maar goed zover zijn ze nog niet en zolang wij ons voor de gek laten houden door daar maar producten te blijven kopen zal dit voorlopig ook wel niet gebeuren. Het is niet alleen immoreel wat ze doen maar ze leveren ook nog eens ongezonde voeding waarvan een steeds deel van de bevolking onder te lijden heeft.
Het zijn vooral de fabrikanten die je voor de gek houden; de supermarkten hebben maar een hele kleine rol.
Ik vind dat de supermarkten daar net zo veel schuld aan hebben. Ook daar gaat geld verdienen voor op onze gezondheid, wat in een verantwoorde supermarkt, nooit zou gebeuren.
Jullie hebben beide gelijk. Dan doe ik er een derde bij: de consument is schuld. Je stemt met wat je koopt.
Kortom: bewustworden blijft een term die elke keer terug komt. Dat geldt vooral voor de consument, daarna de supermarkt en vanzelf zal de leverancier/fabrikant/grondstofboer zich daarmee aanpassen.
Het is alleen zo lastig om te bepalen wat wel/niet goed is. Plus daarbij komt wat gisteren goed was is morgen met een nieuw etiket “vernieuwd recept” misschien wel opnieuw puur evil.
Dan kom je uit op bewustzijn van de consument die daar naar handelt. Deze koopt relatief korte termijn goede producten (te) duur. De supermarkt ziet dit en veranderd zijn inhoud. Slechte producten verdwijnen vanzelf. Kwestie van vraag en aanbod.
Daarom is het ook zo slecht dat sommige mensen soms zeggen “oh dat goedkope vlees koop ik, want de koe is toch al dood en anders gooit de supermarkt het weg”. Hier houdt je dus een vraag in stand, geen reden voor de supermarkt of leverancier om daarmee het aanbod te veranderen. Dus om terug te komen waar ik mee begon: Je stemt met wat je koopt.
Ja dat klopt de uiteindelijke macht ligt bij ons de consument. Dat betekend dat wij als consument bewuster moeten worden, daar wil ik met deze website graag aan bijdragen.
Er is wel 1 probleem en dat is dat ze ons bewust voor de gek houden. Zo zie je bijvoorbeeld steeds minder E-nummers op producten staan. Maar dat betekend niet dat ze er niet meer inzitten maar ze noemen het gewoon anders. Omdat steeds meer mensen snappen dat die E-nummers niet allemaal even gezond zijn. Zo noemen ze ze soms antioxidanten, waarvan mensen denken dat die gezond zijn. En dat mag allemaal volgens de wet….