E621 Mononatriumglutamaat, MSG vermijden, gevaar voor je gezondheid

E621 Ve-Tsin MSGE621 is waarschijnlijk het meest omstreden en gevaarlijke E-nummer wat er bestaat. En gezien de berichtgevingen zou ik deze vermijden, al valt dat niet mee. En dat is vooral te danken aan het feit dat er verschillende benamingen voor E621 worden gebruikt, zoals Mononatriumglutamaat, MSG, toegevoegde gist en gistextract en omdat het in heel veel producten voorkomt.

Wat doet E621 precies en waarom moet ik het vermijden?

Het zorgt er in ons lichaam onder meer voor dat onze hormoonhuishouding verstoord wordt en dat we honger krijgen/houden. E621 is neurotoxisch (schadelijk voor de hersenen) en het heeft een eetlustverhogende werking omdat dit het endocriene systeem (hormoonhuishouding) ontregeld. Dit hormoonsysteem regelt namelijk je honger- en verzadigingscentrum.

E621 verbreekt de verbinding tussen ons verzadigingscentrum in de hersenen en de maag waardoor de hersenen van de maag niet meer het sein ‘vol’ krijgen en we blijven eten. Mononatriumglutamaat doet dus de eetlust toenemen, zonder dat het lichaam eigenlijk voedsel nodig heeft.

Dat is ook de reden dat die zak chips in één keer op moet. En dat is wat de voedingsindustrie graag wil. Meer honger is meer  eten, is meer eten kopen, is meer geld. En geld lijkt in veel gevallen het enige wat telt, er is bij veel voedingsproducenten geen moreel besef om voeding echt gezond te maken. Als ze dat wel zouden hebben, zouden ze op zijn minst E621, en eigenlijk alle E-nummers, verwijderen en dan kan. Want in de biologische winkel kom je het niet, uiterst zelden, tegen.

Andere namen voor E621

Omdat de voedingsmiddelenindustrie door heeft dat de mensen steeds bewuster worden qua eten, en bijvoorbeeld steeds vaker de E-nummers vermijden, gaan ze wat creatiever om met de benaming voor E621. En vreemd genoeg mag dat ook volgens de wet. Als je de volgende namen ziet staan denk je niet gelijk met E621, maar dat is het wel; mononatriumglutamaat, glutamaat, glutamaatzuur, plantaardige gehydrogeneerde oliën en vetten, gehydrogeneerde eiwitten, gelatine, calcium- of natriumcaseinaat, toegevoegde gist, gistextract, monokaliumglutamaat.

Dit is een manier van de voedingsindustrie om de bekende naam E621 te ontlopen terwijl het wel in het product zit. Ik vind het heel vreemd dat dit mag volgens de wet, hebben we eerst moeten wennen aan de E-nummers en nu we weten wat die zijn, en vooral ook doen, gebruiken ze andere namen, niet helemaal fair.

E-nummers wat zijn dat eigenlijk?

E-nummers zijn (chemische) additieven (hulpstoffen) die door de EU zijn goedgekeurd voor het gebruik in voedsel. Additieven zijn toevoegingen aan levensmiddelen om de eigenschappen te verbeteren of te veranderen. Denk aan kleurstoffen, conserveringsmiddelen en voedingszuren. Hiermee ziet je eten er mooier uit, is het langer houdbaar en is de smaak intenser.

Ik vraag me wel af in wie zijn belang de EU handelt? Voor zijn bewoners of voor de industrie. Ik denk het tweede, anders zou je de regelgeving verbeteren en op zijn minst de omstreden E-nummers verbieden, zodat we met zijn alle gezonder kunnen leven. Ze leggen nu de verantwoordelijkheid neer bij de industrie, wat betekend: dat ze vaak alleen in hun eigen belang denken en niet in dat van ons!

Maar er zijn er ook die het beter doen, zo zie ik bij de Aldi en Lidl heel weinig E-nummers die gebruiken vaak natuurlijke varianten met de zelfde resultaten. Ook zie je bij de A merken het besef doordringen dat voeding echt gezonder moet worden, zo gaat Honig zonder E-nummers werken en stopte Albert Heijn al met de verkoop van omstreden E-nummers- en kleurstoffen, dus het kan wel, als wij als consumenten maar bewuster worden van wat ze allemaal in ons eten stoppen.

Bijwerkingen van E621

Er zijn veel mensen die verklaren hoofdpijn, duizeligheid, hartkloppingen,buikpijn , hoge bloeddruk, eczeem, astma, slapeloosheid, allergieën en hyperactiviteit te ondervinden als ze producten gebruiken met daarin E621.

Natuurlijk komen voorstanders met de vraag, waar is het bewijs? Met bewijs bedoelen mensen vaak wetenschappelijk bewijs en zeggen daarmee eigenlijk dat dat het enige is wat telt, niet wat mensen ondervinden. En zoals je hieronder in de grote hoeveelheid reacties kunt lezen zijn er wel degelijk mensen die problemen ondervinden van E621, bewijs of niet.

Hoe kan ik E 621 vermijden

Om zo min mogelijk mononatriumglutamaat binnen te krijgen, adviseer ik om zoveel mogelijk producten waarop ‘E621, mononatriumglutamaat en MSG’ staat te vermijden. En dat zijn er nog al wat en zoals hierboven beschreven gebruiken ze ook nog allerlei andere namen.

In bijna alle hartige levensmiddelen zit E621 verwerkt, dat zijn bij elkaar duizenden producten. Wat ik doe is zoveel mogelijk biologisch eten en het liefst je groenten en fruit kopen bij de, biologische, boer uit de regio en daarmee de supermarkt voor voedsel zoveel mogelijk vermijden. Eenvoudigweg omdat de gemiddelde supermarkt ongeveer 80 % ongezonde voeding bevat.

En natuurlijk kun je best een keer een product eten waar E621 in zit. Ik merk zelf dat ik de smaak te sterk, te overdadig vind. Ik maak zo veel mogelijk mijn eigen eten van een zo natuurlijk en vers mogelijke bron en regelmatig is dat van mijn eigen moestuin, vers, biologisch en vol mineralen en vitaminen. Klik hier voor een complete lijst E-nummers

Bron: Natuurdietisten.nl

139 gedachten over “E621 Mononatriumglutamaat, MSG vermijden, gevaar voor je gezondheid”

  1. Het word steeds gekker met toevoegingen in ons eten, niemand heeft erom gevraagd maar je krijgt het er gratis bij. Ik wil gewoon mijn boodschappen natuurlijk en eerlijk, hier wil ik best meer voor betalen als dat noodzakelijk is. Dit soort informatie zou onder het grote publiek gebracht moeten worden. En wat een leugenaar die man van pringels, waarom zou je anders msg toevoegen.

    Beantwoorden
  2. Marco, ik let ook zo veel mogelijk op die nummers maar het zit zo wat overal in, het is helaas onmogelijk om het genoeg te vermijden als je je eten enz. koopt. Ben wel blij met de informatie die je geeft!!

    Beantwoorden
  3. Yup, zo is het maar net. Het kost tientallen jaren aan onderzoek wat normaal gesproken ook tientallen miljoenen euros kost om fatsoenlijk wetenschappelijk bewijs te kunnen leveren van de schadelijkheid van een stof op de lange termijn.En dan heb je natuurlijk de macht van de giflobby tegenover je die met tegenonderzoeken zogenaamd het tegendeel gaat bewijzen. Alleen als er een commercieel belang is worden zulke onderzoeken uitgevoerd, zo niet dan zijn we ten dode opgeschreven. Mensen die “wetenschappelijk bewijs” nodig hebben alvorens iets te geloven zouden nog maar eens goed na moeten denken.

    Beantwoorden
  4. Lieve mensen,

    het is schokkend wat we zoal tegenkomen in de praktijk aan voedsel gerelateerde problematiek. Nog erger is dat het een dusdanig ‘hechtend’ effect op mensen heeft, dat in de praktijk blijkt dat we het maar heel moeilijk kunnen schrappen. De lust (korte termijn effect) komt dan naar voren, en dat korte termijn pleziertje blijkt voor heel veel mensen veel belangrijker dan het lange termijn gezondheidseffect. Niet in de laatste plaats omdat er zoveel tegenstrijdige berichtgeving is. Mensen zien door de bomen het bos niet meer. Uit mijn eigen praktijk weet ik wel dat E621, gluten en melk om maar even een paar met flinke impact te noemen, écht tot gezondheidsproblemen leiden. En eveneens uit eigen ervaring maar ook in mijn praktijk, kan dat gelukkig worden opgelost, al vereist het wél echte bereidheid om iets te veranderen. Ik hoop van gansen harte dat mensen mede door dit artikel, bewustere keuzes zullen maken voor hun gezondheid.

    Beantwoorden
    • Hallo Marco,

      Wat ik veel zie is dat mensen nog niet kunnen geloven dat de voedingsindustrie ons zo voor de gek houd en alleen maar uit is op geld ten koste van de gebruiker.

      Ik denk door mensen steeds meer te informeren ze misschien bewuster worden en voor zichzelf kunnen nadenken en niet zomaar blind vertrouwen hebben, want dat is helaas niet altijd meer mogelijk.

      Beantwoorden
      • Ik geef je groot gelijk, Robert. Wij mensen zijn te naïve om alles te geloven wat de wereld ons wijs maakt. Echter hebben de eliten (niet de rijken die we nu en dan kennen, nee het zijn de grootste en 13 rijkste zionistische families ter wereld met elkaar in verbinding zijn, denk aan Rothschild, Clinton, Rockafellas, Bush enz) de macht op alle burgers. Eén van hun doelen is om de mensheid te vernietigen. Zij hebben dus controle over van alles en met name de voedselindustrie. Mensen willen tegenwoordig alles gratis en goedkoop krijgen, echter gaat dit ten koste van je gezondheid. Lieve mensen, word eens wakker en ga bewuster om met je lichaam, gezondheid: kortom, met je leven. Alles wat ‘gratis’ en goedkoop is, is niet gratis: jouw gezondheid betaalt hier zo veel meer voor. Helaas is een groot deel van de mensen niet bewust van het feit hoe slecht en dierlijk wij worden behandeld (door o.a. die eliten). Wij zijn zogenaamd hun proefdieren en ja zij slagen ook hierin. Mensen, dan is het toch niet eens zo erg om iets meer te betalen voor beter eten zoals biologisch eten. Geloof mij, uit ervaring, zul je je fitter en gezonder voelen. Maar ook het feit dat je biologisch eet, ga je ook bewuster nadenken, word je (bijna) niet meer ziek, ben je sneller verzadigd en dus doe je langer met je eten en dit betekent dat je vrijwel meer geld overhoudt waar je leuke dingen mee kunt doen. Ik kan hier nog veel meer over vertellen maar laten we alsjeblieft niet misleiden door alle reclames en de media. Met een beetje gezond verstand weet men al wat goed voor je is en wat niet. En let ook op: ook producten in drogisterijen zijn schadelijk. Denk hierbij aan fluoride tandpasta, deodorant met alluminium en allerlei andere parfum- en dierrijke producten. Dit zijn carcinogene producten (kankerverwekkend).
        Tot slot ben ik blij om op internet te lezen dat al heel wat mensen bewuster worden op het gebied van voedsel e.d.

        Beantwoorden
        • en zo is het alleen ik wordt uitgelachen thuis , door mijn vrouw en kinderen ..ik heb diabetes ik wil geen onderzoek nieuwe medicijnen ik wil weten waardoor ik ziek ben geworden ..als de voedsel en chemische medicijnwereld alle 2 gebaat zijn bij ziekte hoge omzet ..ze werken uiteraard samen.jij maakt ze ziek . en regelen die pillen ook..

          Beantwoorden
          • Beste Eduard, dit is een typische reactie van de gemiddelde bevolking. Die maar met de vinger naar anderen wijzen. Ik kan me niet herinneren dat ik studeer om mensen later ziek te maken en vervolgens voor deze mensen een medicijn ontwikkel om hen te helpen. Men wordt tegenwoordig nou eenmaal ouder (vroeger werden mensen gemiddeld 45) en daar komen dus ook ziektes bij kijken. Als je ervan uitgaat dat de mens zo slecht is en zo ontzettend egoïstisch, waarom doe jij er dan niet wat aan? Bovendien worden mijn collega’s en ik vanaf het begin van de studie al om de oren geslagen met diabetes. Type 1 en 2. Zo te lezen heb je diabetes op latere leeftijd opgelopen, dus zal je wel lijden aan type 2. Het oplopen van diabetes type 2 kan meerdere oorzaken hebben, zoals ongezond eten, weinig beweging, auto-immuunreactie op de betacellen van je alvleesklier, toegenomen ongevoeligheid voor insuline, etc, etc. Is het niet wat egoïstisch om te zeggen dat je geen onderzoek wilt naar nieuwe medicijnen? Je wilt toch ook dat je makkelijker kan leven met DMII. Gun het een ander ook.
            Bovendien kan DM type 2 deels onderdrukt worden met afvallen en meer bewegen (hierdoor neemt bloedsuikerspiegel af). Succes. En ik hoop oprecht dat je in het dagelijks leven niet zo’n bitter persoon bent als dat je overkomt in de reactie die hier is achtergelaten.

    • Marco

      blijf vooral mensen informeren, iets wat de overheid niet doet, wellicht omdat die ook dom gehouden worden door de voedingsmiddellenindustrie
      ik wil er graag politieke aandacht voor vragen, en het is nu anno 2016 dat ik dit bericht schrijf, dus denk niet, dat je goede info niet gelezen en dus verloren gaat, in tegendeel mensen willen NU geinformeerd worden
      Zet een site op, evt ism de politiek om hier grootschlig aandacht voor te vargen

      Beantwoorden
  5. Hoi Robert,

    Bedankt voor jouw tips. Het is eert een bevestiging van wat ik heb gehoord van een vriendin over e621. Wat ik mij nog wel afvraag is dat je aangeeft dat je dan beter biologische groente en fruit kan kopen. Waarom adviseert je dat, want, e621 wordt toch alleen gebruikt in (hartige) kant een klare producten. Ze kunnen/willen toch geen e621 toevoegen aan appels en peren? Ik hoor graag van je!

    Beantwoorden
    • nee klopt die zitten niet in groenten of fruit. maar ik kom er steeds meer achter dan het enige wat echt streeft naar gezonde voeding zijn biologische producten.

      Beantwoorden
  6. Je kunt het beste alles eten zoals het in de natuur voorkomt. Volle producten: volle melk, roomboter, onbewerkte groenten en fruit etc. Als je dat eet dan zit je ook veel sneller vol en heb je veel minder trek in meer 🙂

    Beantwoorden
    • Dora,

      Ja puur eten uit de natuur en dan zoveel mogelijk uit je eigen omgeving en dan met name wilde planten, die hebben de hoogste energetische waarde.

      Aangevuld met biologische groenten en fruit en natuurlijke volle producten met de beste vetten.

      Pure gezondheid is dat, veeeeeel beter dan al die producten uit de supermarkt.

      Beantwoorden
    • Zucht.
      De bewering dat E nummers chemisch zijn klopt niet. Zoek maar op o.a. e160b.
      Beter natuurlijk eten zoals roomboter… De verzadigde vetten die daar overdadig in aanwezig zijn, zijn al gauw te veel.
      Zeker ook bang van natriumchloride?

      Beantwoorden
      • Beste Herman,

        Nee die bewering klopt niet helemaal, want onder de E-nummers zijn ook gewone natuurlijke stoffen te vinden. Verzadigde vetten zijn overigens geen probleem al is het wel belangrijk wat de bron is, zo zijn natuurlijke verzadigde vetten zoals kokosolie gezond, maar de kunstmatige erg ongezond. Nee ik ben niet bang voor natriumchloride, maar ook daar geld dat het belangrijk is welke vorm je tot je neemt, het meest keukenzout bevat geen mineralen en is vaal chemisch bewerkt.

        Beantwoorden
  7. Nou zie ik dat mensen vragen en geadviseerd worden om dit te vermijden , het echte punt wat eigenlijk te gek voor woorden is , is dan toch hoe regeringen , gezondheidsorganisaties dit allemaal maar gewoon laten gebeuren. Echt veel debieler moet het echt niet meer worden en wij , met z’n allen , pikken dit allemaal ook nog. Dit is crimineel en zou zwaar aangepakt moeten worden , maar wel zeuren dat ik wel van wat nicotine houdt , dus tabak , waar je ogen ook van gaan tollen wat daar nog allemaal extra in zit. En zo zijn er legio voorbeelden en schijnbaar is dat allemaal maar gewoon ……………

    Beantwoorden
    • Beste Jan,

      Ik denk dat daar ook een probleem zit we worden qua voeding heel vaak (bewust) voor de gek gehouden en we laten dit vaak ook gebeuren.

      De belangrijkste reden waarvoor regeringen, voedselproducenten en supermarkten zoiets als E621 niet aan de kaak stellen is GELD.

      Onze gezondheid is ondergeschikt aan geld en macht voor deze partijen. Maar ik denk dat wij, als gewone consumenten uiteindelijk de macht hebben. Door elkaar steeds meer te informeren hoe het in elkaar steekt en door deze producten simpelweg niet meer te kopen en de verantwoordelijke hiervoor op aanspreken.

      Ook de politieke partij waar je op stemt moet je bewust doen. Zo min mogelijk naar de supermarkt gaan en zo veel mogelijk lokaal bij de boer, biologisch, groenten en fruit kopen. Daar zit onze macht en dan komt er vanzelf een omslagpunt, daar ben ik van overtuigd.

      Beantwoorden
      • De truuk is dat veel mensen met een kleine beurs , die in de laatste tijd dank onze “geweldige ” regering nog kleiner is geworden , vaak geen enkele keuze hebben dan deze crap te kopen. En zo wordt het weer een geval van de rijken kunnen zich gezond eten veroorloven en de armen moeten het maar doen met de troep. Dat in deze tijd mensen dit nog pikken begrijp ik niet , niet of nauwelijks tegenspraak meer. Het Volk moet zich weer eens herinneren dat de echte macht altijd bij hun ligt , laat toch niet zo met je sollen mensen !!!

        Beantwoorden
        • Jan,

          Ja dat maakt het nog triester dan mensen met een kleinere beurs vaker slecht voedsel binnen krijgen. Al denk ik dat je ook met een kleine beurs bewust kunt eten, koop bij de boer in de buurt en eet zo veel mogelijk vers, verse groenten en fruit.

          Samen staan we sterk dat is waar mensen zich bewust van moeten worden.

          Beantwoorden
          • Ik ben student en heb het dus niet zo breed. Ook heb ik vrij weinig tijd om naar de lokale boer te gaan om biologische producten te halen. Zucht. Waarom maken mensen zich tegenwoordig zo druk over biologisch/veganistische/ecologisch? Als men nou gewoon goed gevarieerd eet is er niks aan de hand. De groenten uit mijn ouders’ “biologische groentetuin” (zoals jullie dat tegenwoordig graag horen) smaken niet veel anders dan de groenten die ik bij de supermarkt haal. Enkel dat de groenten uit mijn ouders’ tuin daadwerkelijk vers zijn, omdat ze voor bereiding pas uit de tuin worden gehaald. Overigens eten mijn ouders gewoon zoals normale mensen en hebben ze niet een enorme drang naar biologische voeding. Het leek ze gewoon leuk om groenten te verbouwen.

            En zeg nou eens zelf, in de tijd dat je student was, zou je toch eerder gaan voor een pizza die voor de deur wordt bezorgd dan voor een gezonde biologische maal bestaande uit ingrediënten van de boer van 20 km verderop?

          • Annemarie ook ik denk ook dat gevarieerd eten de eerste stap is. Maar denk ook dat verse groenten en fruit het beste is en als het kan biologisch, dat is in mijn ogen het beste zonder toevoegingen gewoon puur natuur.

  8. Ik kan dit soort berichtgeving echt NIET meer aan. Mensen praten elkaar allemaal maar na en gedragen zich als kuddedieren. Terwijl niemand er daadwerkelijk maar IETS van begrijpt. Vorm zelf eens een gegronde mening gebaseerd op FEITEN.

    Ten eerste heeft uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat E621, MSG, Ve-tsin, hoe je het ook wilt noemen, gewoon veilig is. Het probleem is dat niemand hier snapt wat glutamaat is. Dit is een niet-essentieel aminozuur, dat van nature in ontzettend veel producten voorkomt. Oude kaas, vlees, tomaten en praktisch alles waar ook maar een beetje eiwitten in zitten (juist ja, aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten, biologie middelbareschool niveau). Mono (1) Natrium Glutamaat, is dus niks anders dan een glutmaminezuur molecuul met daaraan een gebonden natrium molecuul. Spannend! Want natrium is hier dus eigenlijk schadelijker dan glutaminezuur. Het is slecht voor de regulatie van je bloeddruk bijv.

    Wat is onze regering toch crimineel bezig zeg, poepoe En wat is de voedselindustrie toch een bende. Eet liever een champignon, dan heb je je dagelijkse hoeveelheid glumatinezuur ook weer binnen (Y)

    Beantwoorden
    • Met FEITEN bedoel jij wetenschappelijk bewezen, maar hebben die het wel altijd aan het rechte eind?

      Ik denk, als wel denkend mens, dat je gewoon zoveel mogelijk natuurlijke producten moet eten zonder toevoegingen. Zeker als deze toevoegingen discutabel en onnodig zijn.

      Er zijn ook wetenschappers uit de voedingsindustrie die toegeven dat E621 je lichaam manipuleert/voor de gek houd, zodat je meer gaat eten.

      Met wetenschap is het maar net wel kant ze op willen en is eigenlijk bijna niemand meer te vertrouwen in dit soort zaken.

      Alleen je gezonde verstand en voelen wat goed voor je is en neem van mij aan E621 is niet goed voor je, hoe mooi de zogenaamde bewijzen ook zijn!

      Robert

      Beantwoorden
  9. Ik word ziek van E 621 hoofdpijn en misselijk ,ik heb gemerkt dat als er ook nog E 627 bij in zit het helemaal erg is en dan een dag op bed lig
    Groet Wiep

    Beantwoorden
    • Beste Wiep Fietje,

      Ik denk dat dat ook het groot verschil is tussen de wetenschap en de wereld in de praktijk.

      De wetenschapper hierboven beweert dat het lariekoek is en dat het wetenschappelijk helemaal geen kwaad kan, terwijl mensen zoals jij er gewoon ziek van worden!

      De wetenschap kan waarschijnlijk nog niet alles onderzoeken!

      Robert

      Beantwoorden
  10. Je hebt het over biologisch voedsel. Tuurlijk is dat het beste. Echter jullie gaan wel voorbij aan het feit dat niemand bereid is daarvoor te betalen of in deze tijd kan betalen. Inderdaad alles draait om geld. Die kweker die zijn bloemkool voor een kwartje moet kweken en zijn oogst half opgevreten ziet worden door een insectenplaag……. die moet toch ergens van leven. En waar men ook aan voorbij gaat is dat er een megaprobleem aan het ontstaan is: een wereld wijd voedseltekort! Dan is de keuze toch wat minder makkelijk.

    Beantwoorden
    • Ja iedereen moet voor zichzelf bepalen wat belangrijk is.

      Ik heb zelf ondervonden dat als wij de groenten rechtstreeks bij de boer of via de biologische markt kopen en de groenten uit het seizoen kiezen de prijzen wel meevallen.

      Er is voldoende voedsel op de wereld het gaat daarom ook niet over een tekort maar over een eerlijke verdeling!

      Beantwoorden
  11. sinds ikzelf E621 uit mijn eetpatroon heb verbannen, heb ik geen last meer van brandend maagzuur en nog meer andere problemen zijn een stuk minder. Kan ook weer goed doorslapen.

    Beantwoorden
    • Marjo,

      Er zijn best veel mensen die er last van hebben en toch is dit door de Europese Unie goedgekeurd, als zijnde veilig.

      En de wetenschappers zeggen dat ook, het is veilig.

      Ik denk dat deze mensen iets anders onder veilig verstaan dan wij!

      Beantwoorden
  12. Er zijn genoeg 100% natuurlijke producten waarin natriumglutamaat, het natriumzout van glutaminezuur in zit. Het is een natuurlijk aminozuur, aanwezig in alle eiwitten. Glutaminezuur en glutamaten komen van nature in hoge concentraties voor in oude kaas, moedermelk, tomaten en sardientjes.

    Dus dan ook maar stoppen met het eten van oude kaas, zongedroogde tomaten en sardientjes. En vooral ook je kinderen geen borstvoeding meer geven?

    Je kunt neerbuigend doen tegen “de wetenschap”, maar zorg er dan in ieder geval voor dat je de feiten op een rijtje hebt.

    Beantwoorden
    • Beste Mark,

      Ik wil niet neerbuigend doen t.o.v. de wetenschap. Ik zeg alleen dat ze niet de waarheid in handen hebben en vaak eenzijdig naar iets kijken. Daar komt nog bij dat de wetenschap steeds meer in een kwaad daglicht komt te staan als het gaat om vervalsen en achterhouden van onderzoeksresultaten.

      En boven alles staat je eigen ervaring.

      Ter aanvulling:
      Glutaminezuur is een aminozuur (een bouwstof van eiwitten). Van nature voorkomt in eiwitrijke producten zoals vlees, kaas en zuivel. Glutaminezuur is daarin aanwezig in een onschadelijke vorm (als onderdeel van een eiwit), dat is dus van een andere samenstelling dan de MSG (e621) die we via onze voeding binnenkrijgen.
      In ongebonden vorm komt het voor als vrij glutaminezuur. Het is deze ongebonden vorm die problemen kan opleveren.

      Als het van nature in voeding voor komt, is het dan wel slecht?

      “Tegenwoordig wordt glutaminezuur geproduceerd middels bacteriële of microbiele fermentatie, waarbij de gebruikte bacteriën meestal, zo niet altijd, genetisch gemanipuleerd zijn.
      De bacteriën groeien in een vloeibaar medium, meestal afval van suikerbieten, mais en dergelijke. Het gevormde glutaminezuur wordt na verloop van tijd uit het voedingsmedium gefilterd. Daarna wordt het geconcentreerd en gekristalliseerd en via een chemisch proces omgevormd tot MSG.
      Kunstmatig gemaakte MSG bevat stoffen die niet in natuurlijk glutaminezuur voorkomen. Natuurlijk glutaminezuur zoals wordt gevonden in hogere organismen is uitsluitend L-glutaminezuur. Kunstmatige MSG bestaat uit zowel L-glutaminezuur als D-glutaminezuur, en bevat verder pyroglutaminezuur en andere verontreinigingen. Deze verontreinigingen verschillen al naar gelang de gebruikte materialen en productiemethodes.
      Soms komen er mono- en dichloorpropanololen of heterocyclische aminen in voor die allen carcinogeen zijn. De bewering dat het glutaminezuur, zoals gevonden wordt in kunstmatig geproduceerd MSG hetzelfde is als het natuurlijke glutaminezuur is dus niet waar!”

      Beantwoorden
      • Beste Robert,

        Met een kritische houding is in principe niets mis. Ik vind wel dat je mening over de wetenschap generaliserend is. Gesponsorde onderzoeken zin soms inderdaad geen zuivere wetenschap, maar met dit soort opmerkingen schop je veel hardwerkende en integere wetenschappers tegen de schenen.

        Eigen ervaring vind ik subjectief. Sommige mensen reageren prima op placebo’s.

        Je opmerking over de gebonden vorm vind ik vreemd. De binding is met een natrium-ion, net als bij zout (NaCl). In water splitst dit, net als dat glutaminezuur dit zou doen, ware het niet dat glutaminezuur vrij slecht oplosbaar is in water.

        Ook de “gebonden” vorm, het zout natriumglutamaat, komt namelijk ook van nature voor, bijvoorbeeld in oude kaas en zongedroogde tomaten. De samenstelling daarvan is identiek aan de geproduceerde variant. Jouw redenering volgende zijn dat nu dus ook slechte producten? 😉

        Bovendien vind ik de stelling natuurlijk=goed en gefabriceerd/synthetisch=slecht erg kort door de bocht.

        Heb je een bron over de verontreinigingen in gefabriceerde MSG? Wat die bevindingen moeten toch wetenschappelijk zijn aangetoond? Welke concentraties zijn dit dan? En waar komen ze vandaan?

        De industriele productie van msg is relatief simpel, het fermenteren van eiwitten met behulp van bacterien. Een natuurlijk proces. Worden de genoemde verontreinigingen tijdens de fermentatie van de eiwitten aangemaakt?

        Beantwoorden
  13. Inderdaad veel ongenuanceerde stellingnames, gebaseerd op napraten en creëren van angst. In Aziatische landen is VeTsjin gewoon een zoutvervanger, en wordt daar normaal in het huishouden gebruikt.
    Niets van vercommercialisering, complot-theoriën van de voedselproducenten of wat dan ook. En die miljarden Aziaten lopen echt niet met hoofdpijn, opgezwollen lippen, of hebben Alzheimer gekregen omdat het neuro-toxisch zou zijn…

    Dat er mensen zijn in Nederland die soms hoofdpijn krijgen van industrieel geproduceerde voeding is mogelijk, maar dan niet van de VéTsjin. Kijk maar eens wat er nog meer aan voedingsmiddelen is toegevoegd. Veelal zijn dat nitrieten en nitraten, en benzoïden. En dat zijn wel zaken waarvan je hoofdpijn kunt krijgen. Het zijn de conserveringsmiddelen die het doen (denk ook aan wijnen met nitriet), niet het mononatriumglutamaat.

    Dus alsjeblieft Robert, minder blabla…

    Beantwoorden
  14. Hallo wetenschapper hoe kan het als ik een produkt eet met smaakversterker dat ik binnen 7uur hogebloekdruk krijg.
    Dit is geen onzin. Ik ben 71jaar en heb hier al meer dan 20jaar last van. En niemand in de gezondheidzorg weet de oplossing. En waarom gebruikt de voedingsindustrie iedere keer anderen verdekte namen voor het produkt. Ik moet ontzettend uitkijken bij produkten(levensmidellen) die ik koop. De waarde van mijn bloeddruk loop soms op tot 120/230
    Door het gebruik van msg dat verdoezelt wordt door het gebruik van een andere naam van het produkt. Ik moet in de supermarkt ieder produkt nalezen of er geen verdekte naam gebruik wordt. Voor mij is msg gebruik levens gevaarlijk

    Beantwoorden
  15. Ik lees bijna al de verpakkingen of er geen E 621 in zit, en toch vlieg ik er soms in.Ik wordt van die smaakversterker vreselijk ziek, loop s,nachts door het huis van de misselijkheid, tot dat alles eruit komt, dan kan ik weer slapen. Schandalig dat die troep erin maag.

    Beantwoorden
    • Martin,

      Zoals je in veel reacties kunt lezen is het geen griezelverhaal maar zijn er genoeg mensen die er ook echt last van hebben. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs dat E621 op zijn minst discutabel is. Er zijn ook voedseltechnologen die vertellen dat ze de stof gebruiken om mensen meer te laten eten. Deze zeggen ook dat dit nog maar het begin is van het onnatuurlijk beïnvloeden van mensen waardoor ze meer gaan eten.

      Het is overigens zo dat er een natuurlijk vorm en een chemisch door mensen gemaakte vorm van E621 is, deze tweede vorm word het meest gebruikt in onze supermarktvoeding. En kijk is om je heen ik geloof dat we eerder toe zijn aan natuurlijk eten dan aan deze chemische toevoegingen.

      Beantwoorden
    • Misschien is gewoon keukenzout wel het mooiste voorbeeld wat je kunt aanhalen. De natuurlijke vorm zoals Himalaya en Keltisch zeezout bevatten 84 mineralen en sporenelementen. Het chemische bewerkte keukenzout bevat 0 mineralen en sporenelementen en is gebleekt met chloor om het mooi wit te krijgen.

      Eerlijk gezegd zie ik weinig voordelen van MSG (E621). Ik probeer het te vermijden en zo natuurlijk mogelijk te eten zonder chemische toevoegingen. Maar dat mag ieder voor zich bepalen, wat hem of haar het beste lijkt.

      Beantwoorden
  16. Zoals jij heel goed weet is alles in de wereld “chemisch”. Maar het is een handige term om mensen bang te maken. Kijk toch een keer naar de video van Ivo Vegter.

    Beantwoorden
    • Martin,

      Die discussie is al een keer eerder gevoerd over chemisch. Ik weet dat alles chemisch is, maar ik bedoel de door de mens gemaakt chemische vorm, even voor de duidelijkheid.

      Ik wil niemand bang maken maar bewust laten worden. Eerlijk gezegd word ik er wel eens bang van als ik zie wat ze in de supermarkt verkopen.

      Bang maken nee bewust worden ja: 1 op de 7 mensen kinderen is te dik, er 5 miljoen chronisch zieken in Nederland!

      Beantwoorden
  17. Geachte M/M,

    Ik ben zo iemand die doodziek wordt als ik per ongeluk iets gegeten heb waar E 621 in zit, ik loop bijna de hele nacht over te geven, ik schrijf alle bedrijven aan, en die zeggen:wij zijn bezig om het er niet meer in te doen.

    Ook heb ik het voedingscentrum aangeschreven, die zo voor gezonde voeding zijn, die nemen mij niet serieus, het komt er op neer dat het goedgekeurd is in de EU.dus kan het geen kwaad.

    Ik ben niet blij met deze reactie. Dit is niet te rijmen met uw terechte waarschuwing. Dit wil ik aan u even kwijt.

    Beantwoorden
  18. Als je een bouillon trekt van vlees zit er ook (natrium-)glutamaat in. En wat doet een bouillon? Juist, de eetlust opwekken. Niets onnatuurlijks aan. Natriumglutamaat neurotoxisch? Zou best kunnen, als je er 100 gram per dag van eet. Dosis sola facit venenum. Alcohol is ook neurotoxisch en ook een natuurlijke stof.
    Persoonlijk heb ik gemerkt dat ik van eten met veel MSG heel levendige dromen krijg. (Een eerder grappige dan vervelende bijwerking 🙂 ) Deels wel verklaarbaar omdat glutamaat een excitatoire neurotransmitter is. Google maar eens op “cheese dreams”.

    Beantwoorden
    • Menno,

      Er zijn mensen die er vrolijk op reageren, zoals jij, al is dit eerste keer dat ik dit lees. En er zijn mensen die er ziek van worden, zie bovenstaande reacties. Ik denk dat je in ieder geval bewust moet zijn van het feit dat deze stof wordt toegevoegd om je te beïnvloeden, zodat je meer gaat eten. En ik geloof niet dat dat de bedoeling is.

      Verder is het zo dat er inderdaad een natuurlijke variant is, ons lichaam zelf maakt het ook aan, en een chemisch, in een lab, gecreëerde variant. Om die tweede gaat het nu net, deze vorm komt niet in de natuur voor en ons lichaam kan daar moeilijk mee omgaan. In 1 zak chips zit al een twintigvoudige dagdosis! In sommige chips zit meer glutamaat dan zout.

      De chemische varianten mogen dan niet misschien giftig zijn, de vraag is of ze veilig of gezond zijn? De stoffen zijn er maar voor 1 doel en dat is meer eten. De fabrikanten van MSG zelf geven toe dat zij mensen afhankelijk maken van hun producten. Dat zorgt ervoor dat mensen eerder hun producten kiezen dan die van de concurrent en de mensen meer eten dan wanneer er geen MSG zou zijn toegevoegd. Terwijl deze stoffen niet nodig zijn in voeding er zijn echte natuurlijke varianten die niet schadelijk zijn.

      Steeds meer deskundigen bevestigen dat MSG schadelijk is voor de hersenen. Het werkt eetlustopwekkend. Het ontregelt het hormoonsysteem waardoor het honger- en verzadigingscentrum niet meer goed functioneert. Overgewicht is het gevolg met alle chronische aandoeningen van dien, zoals hart- en vaatziekten en hoge bloeddruk. Ook blijkt dat MSG de placenta barrière kan doordringen, wat betekent dat het de hersenen van het ongeboren kind al in een vroeg stadium kan aantasten.

      MSG verdrievoudigt de hoeveelheid insuline die de pancreas uitscheidt, waardoor bij ratten (en wellicht bij mensen) obesitas wordt veroorzaakt.

      Conclusie:
      Kook zoveel mogelijk met verse ingrediënten om gezond en fit te blijven. Net als andere toevoegingen uit de fabriek, heeft ook gistextract een negatieve invloed op je gezondheid, dus waarom zou je dit eten? Iedereen mag zelf bepalen wat hij of zij eet maar het is wel prettig dat je weet wat je eet en welke invloed dit heeft.

      Beantwoorden
  19. wij gaan ieder jaar een maand naar Thailand en iedere keer heb ik als ik in Thailand ben hele hoge bloeddruk.nu kreeg ik te horen dat er in Thailand veel msg gebruikt word in het eten dit jaar weer in Thailand in het ziekenhuis gelegen met een bloeddruk van 250-140 twee dagen op de intensieve Cer gelegen.

    Beantwoorden
    • Beste Lies,

      Ik heb er zelf niet echt last van dus kan ik niet uit ervaring spreken. Maar als ik dan lees dat er mensen zijn, ook op deze website, die de invloed van E621 gewoon tegenspreken uit wetenschap of theorie. Dan denk je zal er maar last van hebben zoals jij en dit dan lezen, van het kan niet.

      Ik blij dat je je verhaal verteld dat maakt aan de mensen duidelijk dat het wel degelijk invloed heeft als is dat bij de een natuurlijk sterker dan bij de ander.

      Robert

      Beantwoorden
      • Beste Sheila,

        De man heet: Allan Taylor uit Middlesbrough.

        Ik denk ook dat wat we zijn grotendeels bepaald wordt door wat we tot ons nemen, eten, drinken en omgeving.
        Bedankt voor je mooie woorden!

        Beantwoorden
  20. Ik heb gister weer aan den lijve ondervonden dat ik doodziek word van e621 heb het per ongeluk binnen gekregen bij een lunch en ongeveer 1 uur daarna begon de ellende.

    Een knetterende migraine die eindigt in veelvuldig overgeven, ben nu nog steeds niet bij. Dit is de zoveelste keer dat ik ziek ben geworden na het eten van Msg .

    En idd eet ik ook geen tomaten en oude kaas want die lokken ook migraine uit,ook al zeggen wetenschappers nog zo hard dat t niet kan,mijn lijf liegt niet!

    Beantwoorden
  21. Mononatriumglutamaa wordt ten onrechte als schadelijke stof gezien. Er is veelvuldig en grondig onderzoek naar gedaan en er is geen enkel verband gevonden met welk symptoom hier beschreven dan ook. De beheerder van deze site mag dus zijn kennis wel een beetje opfrissen naar de huidige wetenschappelijke stand van zaken.

    Angst zaaien is heel eenvoudig en hordes mensen zullen deze “gevaren” klakkeloos overnemen.

    Maar als je iets beweert moet je ook met feiten komen. Noem bijvoorbeeld maar eens een recentelijk gerenommeerd onderzoek dat aantoont dat Mononatriumglutamaat op enige manier belastend zou zijn voor onze gezondheid.

    Beantwoorden
    • Sjoerd,

      Ik vind het heel apart dat iemand zogenaamde wetenschappelijke bewijzen belangrijker vindt dan de mens zelf. Als je de reacties terug leest zijn er genoeg mensen te vinden die direct last hebben van E621, als ze dit tot zich nemen. Ik vindt de wetenschappelijke bewijzen dan al minder relevant. Ik vertrouw wetenschappelijk bewijs niet helemaal, onderzoeken worden vaak betaald door de leveranciers direct of indirect, zie:
      https://gezondheidenvoeding.nl/gezondheid-gezond/wetenschap-niet-altijd-goed-voor-gezondheid-en-voeding/. Ze kijken veel te eenzijdig naar iets met een mooie witte jas in een laboratorium i.p.v. de echte wereld met echte mensen en nog belangrijker in dienst van de mensen ipv de industrie! En een deel van de wetenschap is al achterhaald al je de wereld gaat bekijken vanuit de kwantum fysica en toch blijven ze stug volhouden.

      Beantwoorden
    • Verstandig antwoord op al dit angstzaaien. MSG heeft vele levens gered, komt overal natuurlijk voor (bv in soja saus, ansjovis en Parmezaanse kaas) en is niet belastend voor de mens.

      Beantwoorden
  22. ”Bijwerkingen van E621
    Er zijn veel mensen die verklaren hoofdpijn, duizeligheid, hartkloppingen,buikpijn , hoge bloeddruk, eczeem, astma, slapeloosheid, allergieën en hyperactiviteit te ondervinden als ze producten gebruiken met daarin E621.”

    Om af te vallen ben ik rijstwafels gaan eten, maar die zijn totaal smakeloos, de Markant heeft rijstwafels met een smaakje die smaken dus wel.
    Tijdens een chat session at ik een 6 tal van die schijven weg, je word er niet dik van en het is beter dan chips toch?
    Ik ben 3 uur ineens weggeweest van de chat werd mij gemeld en ik wist dus niet waarom want ik had niets gemerkt, wel had ik ineens een barstende koppijn, maar ik heb migraine dus ik dacht aan een aanval, dus medicijnen ingenomen. En verder gegaan met chatten, ineens vroeg een chatter of ik soms glutamaat op had ofwel E621, ik zij dat ik dat niet wist.
    Tot ik weer een rijstwafel pakte en op het pak keek, en ja er staat dus in kleine letters dat er E621 als smaakmaker inzit.
    Dit word ook Vétsin genoemd werd mij verteld, dit verklaart dan ook de slaap na het eten van Chinees/Indisch/Vietnamees,Turkse/Marokkaanse kebab en Vietnamese loempia’s.
    Zelfs al maak je dit voedsel zelf klaar want in die mixen zit allemaal dus E621.
    Beter opletten dus voor mij en geen Chinees/Indisch/Vietnamees,Turkse/Marokkaanse kebab en Vietnamese loempia’s meer eten.

    Beantwoorden
    • Wat een wazig verhaal.

      Eerst dacht je dat je een migraine aanval had, hetgeen je blijkbaar wel vaker hebt. Hieruit blijkt dus dat de verschijnselen die je omschrijft gelijk staan aan een migraine aanval. Je hebt er medicatie voor die je dus ook hebt ingenomen. Daarna verteld iemand je een verhaal over E621 en koppel je dat voor het gemak maar als oorzaak aan je migraine aanval. Daarna koppel je voor het gemak ook maar even de slaap die je altijd krijgt als je oosterse maaltijden eet, notabene staat het krijgen van slaap niet in het rijtje vermeende symptomen maar juist slapeloosheid.

      Typisch weer een gevalletje lukraak koppelen van oorzaak en gevolg.

      Veel mensen worden trouwens duf van gewoon teveel eten, met naam koolhydraadrijke maaltijden (bami, nasi, mie, noedels enz.) waaruit de oosterse maaltijden die wij doorgaans eten veelal bestaan.

      Zoals eerder al genoemd, het is een doodnormale zoutvervanger die in heel Azië vrijwel door iedereen wordt gebruikt en dan toch gek dat je daar helemaal niemand hoort klagen.

      Wetenschappelijk is ook nog nergens aangetoond dat MSG schadelijk voor de gezondheid zou zijn of dat het de bovengenoemde klachten zou veroorzaken. En er is toch al heeeeeel veel onderzoek naar gedaan.

      Beantwoorden
      • Beste Wim,

        Ik vind dat je iemand in zijn waarde moet laten. Jij en ik kunnen niet bepalen waardoor iemand zich niet lekker voelt.
        Waarom moeten we toch allerlei kunstmatig gefabriceerde rommel aan ons eten toevoegen, dat is per definitie ongezond.

        En er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat E621 gevaarlijk is.
        Neurochirurg en voedingsdeskundige Dr. Russell Blaylock heeft een boek geschreven: ‘Excitotoxins: The Taste that Kills’, waarin hij uitlegt dat MSG, evenals aspartaam, een excitotoxine is. Dat betekent dat deze stof de cellen teveel stimuleert wat uiteindelijk kan leiden tot beschadiging. Hij legt uit dat onze hersenen gevoelig zijn voor deze stoffen en dus voor MSG.

        In 2008 werd in wetenschappelijk onderzoek voor het eerst een link gelegd tussen MSG en gewichtstoename en obesitas bij mensen door de University of North Carolina

        Institut National de la Recherche Agronomique, die veel onderzoek naar MSG heeft gedaan, kan de toevoeging van MSG inderdaad aan bepaalde voedingsproducten de eetlust daarvan bevorderen.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19001666
        http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0075546
        http://www.nutritionandmetabolism.com/content/9/1/50
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23565943
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23783067
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22766026

        Beantwoorden
        • Wat jammer dat mensen toch altijd maar onnodig paniek blijven zaaien. Er is géén wetenschappelijk bewijs dat E621 gevaarlijk is. Er zijn wel wetenschappers die denken en vinden dat het gevaarlijk is. Maar niet op basis van gedegen onderzoek. Steeds weer is aangetoond er niets aan de hand is met verstandig Vetsin gebruik. Gelukkig zijn er ook veel mensen die op basis van intuïtie aanvoelen dat een in de natuur veel voorkomend eiwit (tomaten, aardappelen, paddenstoelen zijn toch heerlijk!) met mate geconsumeerd, niet verkeerd kan zijn. En we voelen ook aan dat als je veel eet, zeker als dat chippies zijn die gedrenkt zijn in vet, dat je daarvan dik wordt. Dat mensen dit zo beleven is al jammer, maar dat deze site daar actief aan bijdraagt, is zeer ongezond en moreel verwerpelijk.

          Beantwoorden
          • Beste Wim,

            Ik vind zelf niet dat het paniek zaaien is maar bewustwording. Het welles/nietes spelletje met de wetenschap ben ik voorbij, simpelweg omdat wetenschappelijk onderzoek niet zuiver is, want de vraag blijft altijd wie heeft het betaald?!

            In veel artikelen die over E621 gaan wordt er gewezen op de natuurlijke variant, ik denk dat we ons daar niet zo druk over moeten maken. Ik denk dat het gevaar met name zit in de door de industrie gemaakte E621, die gemaakt is om ons meer te laten eten en ons ongezonder maakt. Als we het dan toch over ‘zeer ongezond en moreel verwerpelijk’ hebben.

          • Dus wetenschappelijk bewijs is wel geldig als blijkt dat e621 gevaarlijk is, zie voorgaand bericht van robert, maar niet als er geen gevaar uit blijkt uit een onderzoek. En hoe kunnen we er achter komen dat je hoofdpijn hebt gekregen van synthetische of een natuurlijke form van bijvoorbeeld e621, ik zie dat niet op de verpakking terug namelijk.

        • Wel, sat betekent simpelweg dat deze mijnheer Blaylock onzin verkoopt (voorop gesteld dat een en ander niet uit de context gehaald is, iets waarop je die foodies maar al te vaak op kunt betrappen).
          Jij roeptoetert over kunstmatige gefabriceerde toevoegingen maar beseft dus niet dat veel toevoegingen gewoon natuurlijk zijn…….
          I rest my case

          Beantwoorden
          • Ieder zijn keus, maar ik zou zeggen kijk eens om je heen en vraag je dan af of wij als mensen er echt gezonder op geworden zijn door onze moderne, kunstmatige, voeding.

  23. Wat ik niemand hoor noemen is allergie. Men kan voor de gezondste, natuurlijkste, veiligste dingen allergisch zijn. Kiwi’s, tomaten, noem maar op. Dus ook voor msg. En dan moet je echt oppassen, want de reactie is vaak niet mis. Hoge bloeddruk is gevaarlijk!
    Daarom zou ik graag willen dat er eerlijk en onomwonden op een verpakking staat wat er in zit, ik vind dat ik daar gewoon recht op heb.

    Beantwoorden
  24. Na eten met toevoeging smaakversterkers heb ik erge jeuk en hoofdpijn ,In restaurants vraag ik dus om eten zonder e nummers dan weet ik zeker dat ik nergens last van heb.

    Beantwoorden
    • En dan krijg je gewoon eten met E-nummers, maar wordt er gezegd dat die er niet in zitten. En heb je vervolgens nergens last van. Placebo effect heet dat.

      Beantwoorden
  25. ACH JA WETENSCHAPPERS FEIT IS GEWOON VAN DIE ROTTE E621 OF ADIT ZIJN HEEL GROTE BIJWERKINGEN VAN BEKENT VRESELIJKE HARTKLOPPINGEN ZEKER BIJ MENSEN MET LONG PROBLEMEN ZOALS ASTMA HEEFT DAT ENORME GEVOLGEN EXSTREME SLAPENLOOS HEID EN NOEM NOG MAAR VERDER OP DAAR KUNNEN ZE BIJ DIE OVERHEID EENS BETER OP GAAN LATEN LETTEN INPLAATS VAN ZICH BEZIG TE HOUDEN MET ZAKEN DIE ER NIETS TOE DOEN .

    Beantwoorden
  26. Ik zie hier een heleboel mensen die roepen dat E-nummers schadelijk zijn omdat sommige mensen last krijgen van klachten na het eten van bepaalde E-nummers. Los van de vraag of er hier daadwerkelijk sprake is van een 1-op-1 verband, gaan veel mensen hier toch voorbij aan het feit dat omdat sommige mensen last ondervinden van het eten van een bepaalde stof, dit niet betekent dat deze stof per definitie schadelijk of ongezond is. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld overlijden door het eten van een enkele pinda, omdat zij daarvoor allergisch zijn. Betekent dit dat pinda’s daarom per definitie ongezond of slecht zijn? Als sommmige mensen klachten krijgen door het innemen van een bepaald E-nummer, dan kunnen zij die specifieke E-nummers inderdaad beter vermijden, maar dit betekent niet dat andere mensen dit ook moeten doen.
    Daarnaast is de uitspraak dat je E-nummers in het algemeen beter kan vermijden al helemaal onzinnig en zelfs ongezond. Probeer bijvoorbeeld maar eens E300 volledig te vermijden. Je krijgt last van vermoeidheid, slapeloosheid, gewichtsverlies en op termijn mogelijk zelfs inwendige bloedingen. Weet je waarom? Omdat E300 gewoon vitamine C is. En zo zijn er nog tal van voorbeelden van E-nummers waarvan zelfs geen anekdotisch bewijs te vinden is dat ze enige nadelige effecten hebben.

    Beantwoorden
    • Ik denk dat je gewoon zo natuurlijk mogelijk moet eten zonder synthetische toevoegingen.

      En ik denk dat we geen E-ummers moeten willen hebben in onze voeding als we van voeding gezond willen worden/blijven, wat de wetenschap en/of de Europesche unie ook zeggen!

      Beantwoorden
      • Het staat je natuurlijk helemaal vrij dat te denken, maar als je publiekelijk verkondigt dat alle E-nummers slecht zijn zul je mijns inziens toch echt met enige op feiten gebaseerde argumenten moeten komen.
        Je schrijft namelijk dat je in een biologische winkel geen E-nummers tegenkomt, maar dit is simpelweg niet waar. Neem bijvoorbeeld een banaan: die zit, biologisch of niet, vol met E300 en E306. En daar is helemaal niks mis mee, dit zijn namelijk gewoon vitamine C en E. Of wilde je beweren dat vitamines slecht voor je zijn?
        Ten slotte, omdat je schijnbaar nogal van complottheorieen lijkt te houden, nog een laatste gedachte: wie zegt dat producten uit een biologische winkel wel echt biologisch zijn? Wie controleert dat? Wie zegt dat het niet gewoon een slimme verkooptruc is van de voedselindustrie?

        Beantwoorden
        • Natuurlijk zijn er een aantal E nummers die verwijzen naar min of meer natuurlijke stoffen die in de natuur ook voorkomen. Al is het wel zo dat in producten vaak de synthetische vorm zit, die dus nagemaakt is.

          Het is mooi om iemand gelijk te scharen onder complotdenkers, ik zou het eerder bewust denken noemen. Je hebt een punt met je biologische producten, dat weet je niet maar ik eet liever uit de biologische winkel dat uit de supermarkt, dat is gewoon een keuze.

          Beantwoorden
        • Hallo Jeroen,
          Dat laatste is het niet een verkooptruc. Ja inderdaad, wij worden vaak bij de neus genomen. Wat betreft E nummers, dat zijn stofjes die uit hun oorspronkelijke samenhang zijn weg gehaald. Zo werkt de farmacie en ook de voedingsindustrie! Kijken in de natuur en gaan een stofje het chemisch namaken en zeggen dan dat het hetzelfde is. Men vergeet de andere stoffen. De positieve kracht van een vitamine, aminozuren etc zit in de samenhang met andere aanwezige stoffen!
          De overheid en verzekeraars maar roepen dat de zorg te duur wordt maar keuren wel al die losgemaakte hulp en toeslag stoffen goed.

          Beantwoorden
          • “Wat betreft E nummers, dat zijn stofjes die uit hun oorspronkelijke samenhang zijn weg gehaald. Zo werkt de farmacie en ook de voedingsindustrie! Kijken in de natuur en gaan een stofje het chemisch namaken en zeggen dan dat het hetzelfde is. Men vergeet de andere stoffen. De positieve kracht van een vitamine, aminozuren etc zit in de samenhang met andere aanwezige stoffen!”

            Een mooie volzin die veel wordt gebezigd in de alternatieve hoek. Het klinkt ook erg logisch maar FEITELIJK klopt er helemaal niks van.

            Die zogenaamde positieve kracht van een vitamine, aminozuren enz. zijn niet meer en niet minder dan chemische verbindingen zoals alle stoffen dat zijn. Een “nagemaakte” vitamine is exact dezelfde verbinding als een “natuurlijke”.
            Een natuurlijke vitamine bevat niks extra’s dan een door mensen gemaakte variant.

            Mensen worden op het verkeerde been gezet door termen als chemisch en natuurlijk.
            In werkelijkheid is de natuur ook chemisch en een chemische stof ook gewoon natuurlijk.

            De term chemisch wordt ten onrecht vaak gebruikt voor iets dat “slecht” is en tegelijkertijd wordt de term natuurlijk geassocieerd met “gezond”.

            Dat is natuurlijk de grootste bullshit die je maar kunt bedenken. Er zijn vele “natuurlijke” stoffen die hartstikke dodelijk zijn en er zijn vele “chemische” stoffen die mensenlevens redden.

            Er is helemaal geen verschil tussen chemisch en natuurlijk. Deze termen worden gebruikt voor marketingdoeleinden omdat “natuurlijk” verkoopt.

            Zowel de voedingsmiddelen industrie als de alternatieve geneeskunde bedienen zich graat van deze termen want ze weten dat het verkoopt.

            Voor wat betreft de zogenaamde “samenhang” met andere stoffen zoals vitaminen e.d.., die “samenhang” is in het menselijk lichaam niet zoveel waard want daar wordt juist alle samenhang uit elkaar getrokken en afgebroken tot de voor het lichaam benodigde stoffen.

            Eiwitten worden in het lichaam chemisch “ontleed” in aminozuren omdat het lichaam ze anders niet kan verwerken. Alles wat je eet en drinkt wordt in het lichaam uit elkaar getrokken tot een beperkt aantal “basisstoffen” om het lichaam in stand te houden.

            Je lichaam is eigenlijk één grote chemische fabriek.

          • Inderdaad een beter woord voor chemisch is synthetisch, het chemisch namaken van natuurlijke stoffen. En als ik de rest van je reactie lees denk ik dat je te eenvoudig over ons lichaam denkt. Dan doen ook veel wetenschappers, die denken het allemaal te weten, maar in de praktijk blijkt steeds meer dat ze er nog best wel ver vanaf zijn. En dat is niet erg maar zeg dat gewoon en pretendeer niet dat je de wijsheid in pacht hebt, wetenschap is een visie en de visie!

        • E nummer complottheorieen…je zou de complottheorieen over aspartaam eens moeten horen. Ik ben na dagenlang onderzoek tot nu toe nog geen enkel onderzoek tegengekomen dat bewijst dat aspartaam kankerverwekkend is,toch spreken mensen in de supermarkt me er zelfs op aan. Geven me namen van bekende kwakzalvers en proberen me te ”bekeren” zonder ook maar iets onderzocht te hebben. Of ze verwijzen me naar de studie van Harvard medical school,waarschijnlijk zonder zich erin verdiept te hebben want ook die kan niet bewijzen dat aspartaam kankerverwekkend is. Maar het staat groot vermeld op een kwakzalversite dus het zal wel kloppen.Het lijkt wel het nieuwe geloof.

          Beantwoorden
          • Mandy,

            Mensen mogen gelukkig vrije keuzes maken, als jij aspartaam prima vindt, moet je dat gewoon gebruiken.
            Andere mensen willen dat niet, om welke reden dan ook, en die gebruiken het dan niet/zo min mogelijk.
            Ieder zijn ding, ik informeer mensen alleen maar, en dan vooral met informatie die iets verder kijkt dan de Main Stream Media.

          • Nou ja, verder kijken dan de mainsteam…… volgens mij volg je alleen de mainstream en niets anders!
            Wat Mandy over aspartaam schrijft is namelijk helemaal waar! Uit het grote Europese onderzoek (het zoveelste na onnozele beweringen en een ontwrechte hetze) is namelijk (wederom) gebleken dat aspartaam de meest veilge kunstmatige zoetstof is.
            E-nummers worden (juist omdat ze in voedingsstoffen voorkomen en daardoor niet gecontroleerd kunnen worden tijdens het gebruik) beter en meer onderzocht dan medicijnen.
            En laten we eerlijk zijn, doordat er zo’n hetze is tegen E nummers bevatten onze produkten meer suikers en zouten dan nodig (suikers en zouten zijn namelijk prima conservatoren!).
            Arsenicum is een van de meest dodelijke gifstoffen, maar gelukkig wel natuurlijk.
            Ik bedoel maar……

          • Ik denk dat je gewoon natuurlijk moet eten met zo min mogelijk synthetisch, nagemaakte, stoffen. Als jij denkt dat het allemaal veilig is dat prima en zou ik vooral eten. Ik denk dat dit artikel dan meer bedoelt is voor mensen die iets verder kijken dan wat de overheden ons voorschotelen en meer hun gevoel volgen wat gezond is.

  27. Geen tomaten meer eten mensen, daar zit ook MSG in! Zoals inmiddels terecht aangegeven bestaat een deel van de E-nummers gewoon uit natuurlijke stoffen. Mononatriumglucamaat kan gewoon zonder problemen gegeten worden, mits met mate. Zoals voor zoveel zaken geldt. Teveel sporten is ook weer slecht voor je gewrichten etc. Laat je niet zo gek maken door elkaar, stress is ook slecht voor de gezondheid! Daarbij is de biologische industrie ook een industrie met winstoogmerk, dus ook voor de mensen werkzaam in de biologische industrie is het van belang consumenten zo voor te lichten dat zijzelf meer winst zullen maken.

    Beantwoorden
  28. E621 ofwel Mononatriumglutamaat is zo’n beetje het meest onderzochte “E-Nummer”.

    Hier een paar simpele FEITEN over Mononatriumglutamaan hierna te noemen glutamaat

    * Glutamaat is gewoon één van de 20 aminozuren waaruit eiwitten zijn opgebouwd.
    * Het is een niet-essentieel aminozuur, dat wil zeggen dat het lichaam dit zelf aanmaakt (Een menselijk lichaam bevat gemiddeld zo’n 4,2 Kilo Glutmaat!
    * Glutamaat zit van nature in veel voedingsmiddelen, zoals vlees, vis, groenten, granen, tomaten, melk, aardappelen, soja en veel kaassoorten.
    *Glutamaat wat als E261 wordt toegevoegd in voedingsmiddelen wordt verkregen uit natuurlijke fermentatie uit suikers en zetmeel.
    * Uit talloze wetenschappelijke studies is het effect van Glutamaat op allerlei klachten niet groter dan het placebo effect.

    Van de mensen die deelnamen aan deze onderzoeken en zeiden klachten te krijgen van E261 kwam steevast naar voren dat mensen alleen klachten kregen wanneer ze DACHTEN dat ze E261 hadden gekregen.

    In uiterst zeldzame gevallen kon worden opgemaakt er sprake van overgevoeligheid zou kunnen zijn voor grotere hoeveelheden E261.

    Met andere woorden.

    Het is nu wel duidelijk dat het hardnekkige verhaal dat E261 schadelijk voor de gezondheid zou zijn berust op een MYTHE.

    In uiterst zeldzame gevallen zou er sprake kunnen zijn van overgevoeligheid net zoals er ook mensen zijn die allergisch zijn voor pinda’s, chocolade, lactose, kiwi’s enz.

    De overgrote meerderheid die zegt klachten te krijgen van E261 heeft gewoon last van het NOCEBO effect.

    Beantwoorden
    • Ik denk dat je 1 belangrijk ding over het hoofd ziet. In voeding wordt een synthetisch vorm van E621 gebruikt. Deze vorm wordt over het algemeen toegevoegd om je te beïnvloeden zodat je meer gaat eten, zie artikel hierboven. En dat is een kwalijke zaak. Nog los van het feit dat veel mensen er echt last van hebben, zoals je in de reacties kunt lezen.

      Beantwoorden
      • MSG is een natuurlijk aminozuur (te vinden is in tomaat, kaas, sojasaus, etc.), dat door een Japanner is ontdekt en de smaak “umami” veroorzaakt. Japanners, Chinezen, Koreanen, etc. gooien allemaal zonder blikken of blozen gewoon MSG door hun soepen, sauzen en gerechten heen en toch hebben Japanners en Hong Kongers de hoogste levensverwachting op deze planeet, dus― hoezo is het slecht voor je gezondheid?

        Natuurlijk zorgt “umami” er inderdaad voor dat je meer wilt eten; het woord betekent immers vrij vertaald ‘hartigheid’ of ‘heerlijkheid’, maar dit is nog geen vrijbrief om direct een hele zak chips in één keer te verorberen! Je kunt je ook gewoon beroepen op je eigen wilskracht om iets te laten staan. En aangezien ik nog geen hele populaties Japanners heb zien opzwellen tot maatje olifant, neem ik aan dat mensen die klachten krijgen van MSG vooral lijden aan het fenomeen “Yellow Peril”.

        Beantwoorden
  29. Hi Robert,
    Wauw! Deze discussie loopt hier al bijna drie jaar! En zal nog wel even voortduren gezien de verschillende meningen.

    De essentie van het verhaal is eigenlijk: eet waar je je lekker bij voelt. En voel je dat je last krijgt na het eten van bepaalde soorten producten, stop er dan mee!

    De wetenschap wordt heel vaak misbruikt voor uiteenlopende zaken. Waar liggen de belangen? Dat is altijd de vraag.
    Dezelfde wetenschap heeft weleens onderzoek gedaan of bio groente gezonder is dan ‘gewone’ groenten. Daaruit zou blijken dat dat dat inderdaad het geval is. Maar als dat onderzoek is bekostigd door de ‘bio industrie’, komt het in heel ander daglicht te staan.

    We moeten ook niet doordraven in bijvoorbeeld de superfoods (hype) anders eten we dalijk alleen maar gras en staan er meer mensen in de wei dan koeien.
    Nu is de zoetstof stevia helemaal je van het, maar over 10-15 jaar blijkt dat het toch niet zo denderend is voor je lichaam. Waarschijnlijk omdat er een nieuwe ‘natuurlijke’ zoetstof is gevonden. Kost alleen iets meer…

    Wat ik ook wel leuk vindt is het feit dat de economische toestand ook een rol speelt. In het verleden is weleens gezegd dat je niet teveel groene groenten moet nuttigen. Dan zou je een teveel aan nitriet/nitraat binnen krijgen? Maar toen Rusland de import van groente/fruit aan banden lag, toen kwam er opeens in het nieuws dat dat toch niet helemaal waar was… De belangen gingen opeens verschuiven, want de industrie moet toch van zijn kroppen sla en andijvie af.

    Nogmaals: eet waar je je lekker bij voelt en luister naar je eigen lijf. Dat is uiteindelijk je eigen belang!

    Beantwoorden
  30. ‘anders zouden ze op zijn minst E621, en eigenlijk alle E-nummers, verwijderen en dan kan. Want in de biologische winkel kom je het niet tegen.’ Dat klopt dus niet. Overal zitten e-nummers in, eten zonder e-nummers is simpelweg niet mogelijk. ook in de biologische winkel zul je e-nummers moeten terugvinden, anders zie ik niet in hoe iets eetbaar kan zijn.

    bovendien is mononatriumglutamaat natuurlijk een andere stof dan monokaliumglutamaat, scheikundig gezien.

    Beantwoorden
  31. MSG komt natuurlijk voor in bijvoorbeeld tomaten en kaas. in een dubbelblind onderzoek is geen bewijs gevonden voor de claims dat msg bijvoorbeeld hoofdpijn zou veroorzaken. dit is een artikel wat volledig onwetenschappelijk is, wat ook wel te merken is aan de schrijfstijl. ik vraag me af wat mensen drijft die dit soort onzin geloven, en dit soort artikelen schrijven. er zijn genoeg dingen die met voeding te maken hebben die wel de moeite waard zijn om te vermijden of je in te verdiepen om zo gezonder te worden, hou je daar dan mee bezig.

    Beantwoorden
    • fIJN DAT JE ‘EEN WETENSCHAPPELIJKE STUDIE’ NOEMT, MAAR HET BETEKENT HELEMAAL NIETS ALS JE NIET OOK DE BRON VERMELDT. iK KAN NU OOK, ZONDER VERDERE BRONVERMELDING, ROEPEN DAT ER VIJFTIG WETENSCHAPPELIJKE STUDIES ZIJN DIE HET TEGENDEEL BEWIJZEN, MAAR WAT ZEGT DAT? wAT DOET msg OP DE LANGE TERMIJN? wAT HEB IK AAN ÉÉN WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK DAT GESPONSORD IS DOOR uNILEVER, nESTLÉ OF pROCTER & gAMBLE, DIE GEBAAT ZIJN BIJ EEN ‘GEKLEURDE’ UITKOMST? zO BESTAAN ER AL VEEL TE VEEL “WETENSCHAPPELIJKE ONDERZOEKEN”. iK HEB 55 JAAR ALLES KUNNEN ETEN EN DRINKEN WAT IK WILDE EN HEB DAT OOK GEDAAN. nU KAN IK HET METEEN MERKEN ALS IK IETS EET MET e621. nOCEBO-EFFECT? aNMEHOELA!
      p.S. ALS JE IEMAND BEOORDEELT OP ZIJN SCHRIJFSTIJL, LEER DAN EERST ZELF FATSOENLIJK nEDERLANDS SCHRIJVEN.

      Beantwoorden
      • Geachte heer Hofman,

        Hartelijk dank voor uw e-mail over het gebruik van E-621 in onze chips.

        Wij stellen het zeer op prijs dat u de moeite heeft genomen ons van uw bevindingen op de hoogte te stellen. Graag informeren wij u als volgt.

        E-nummers zijn een zeer heterogene groep van hulpstoffen, die niet onder één noemer te brengen zijn. Zo hebben de kleurstoffen uit bieten en worteltjes een E-nummer, maar ook stoffen als bijenwas en ascorbinezuur (vitamine C) hebben er één. Additieven, of hulpstoffen, mogen niet zomaar worden toegevoegd. Om toegepast te mogen worden moeten E-nummers aan strenge eisen voldoen die gelden binnen de Europese Unie. Per additief wordt gekeken wat de mogelijke toepassingen zijn en wat de maximale dosis is die toegepast mag worden. Stoffen die veilig zijn bevonden voor de vastgestelde toepassingen kunnen een E-nummer krijgen van “The European Food Safety Authority” (EFSA). Dit E-nummer is feitelijk een kwaliteitskenmerk. Er kan gesteld worden dat het hier gaat om de best onderzochte stoffen in onze voeding.

        De smaakversterker E-621 die wij in zeer lage dosering aan enkele producten toevoegen is ook uitgebreid onderzocht in de gebruikte toepassing. De smaakversterker E-621 heeft een duidelijke functie in het eindproduct en kan niet zomaar worden weggelaten. Alle gebruikte hulpstoffen, waaronder ook de smaakversterker E-621 worden bij naam en bij functie in het product genoemd in de ingrediëntendeclaratie, zodat u direct kunt zien wat er in het product zit. Mocht u liever een product eten zonder smaakversterker dan adviseren wij u hier bij de ingrediënten declaratie goed op te letten. Ook kunt u ons bellen voor een personlijk advies over al onze producten zonder smaakversterkers.

        Helaas worden er in de media veel onjuiste berichten over E-nummers verspreid. Meestal zijn deze niet gebaseerd op deskundig wetenschappelijk onderzoek of bevatten een verkeerde interpretatie van de resultaten van het onderzoek. Vaak ontbreken details over dosering of toepassing. Ze zijn soms onnodig alarmerend en kunnen de consument op het verkeerde been zetten.

        Voor meer informatie vermelden wij hieronder enkele informatieve links, die als onafhankelijke bron gezien kunnen worden.
        http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/e-nummers.aspx
        http://www.food-info.net/nl/e/e000.htm
        http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/144-e-nummers.html

        Wij vertrouwen erop uw opmerking hiermee naar tevredenheid te hebben behandeld. Mocht u nog vragen hebben, of u stelt prijs op een persoonlijk advies over welke producten vrij zijn van smaakversterkers, dan kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met consumentenservice, via het gratis telefoonnummer 0800-7377426.

        Met vriendelijke groet,

        Mevr. R. Teughels
        Consumentenservice

        _____________________________________________________________________________
        PepsiCo Nederland B.V.
        Zonnebaan 35, 3542 EB Utrecht, the Netherlands / P.O. Box 1008, 3600 BA Maarssen, the Netherlands
        Tel +31 (0)30 247 38 11 / Fax +31 (0)30 247 36 50
        Chamber of Commerce Nr. 30098485 / Registered office in Utrecht / VAT NL 8000.59.578.B.01
        BNP

        Beantwoorden
        • Mooi dat ze altijd de E-nummers noemen die natuurlijke stoffen bevatten, terwijhl het grootste deel gemaakt wordt in een laboratorium en geheel niet natuurlijk is. Het is overigens wel mogelijk om producten te maken die geen onnatuurlijke E-nummers bevatten, maar dat is ietjes duurder en geld gaat vaak boven gezondheid.

          De ‘strenge eisen’ die de Europese unie zijn vaak ik het belang van de industrie daar zijn voldoende bewijzen van te vinden. E-nummers zijn over het algemeen onnatuurlijke rotzooi die je dient te vermijden en als voedselproducent zou je je niet moeten verschuilen achter regeltjes en je morele verantwoordelijkheid moeten nemen en natuurlijke hulpstoffen moeten gebruiken.

          Helaas worden er in de media veel onjuiste berichten over E-nummers verspreid. Meestal zijn deze niet gebaseerd op deskundig wetenschappelijk onderzoek of bevatten een verkeerde interpretatie van de resultaten van het onderzoek. Vaak ontbreken details over dosering of toepassing. Ze zijn soms onnodig alarmerend en kunnen de consument op het verkeerde been zetten. Kijk en zij, de industrie, heeft deze wijsheid wel, alles in het belang van geld, wanneer gaan ze hun verantwoordelijkheid nemen?

          Beantwoorden
          • Inderdaad, geneuzel van een aardbei, er is niks mis met mononatriumglutamaat, het zit zelfs in moedermelk.

            Discutabel is wel als je het wil gebruiken als eetlust-opwekker, zoals in chips en dergelijke, of dat je minderwaardiger grondstoffen op een hoger ‘smaakpeil’ wilt krijgen, dat is niet kosjer.

            Maar verder is het prima spul, voor gewoon gezonde mensen is het ook essentieel om een goed transport van neurotransmitters voor elkaar te krijgen.

            Alle anti- E 621 zijn echte ondeskundigen in de materie, ze kletsen elkaar maar domweg na.

            Er is niets mis met die stof, of ie nu uit gewone normale producten komt, of dat ie via schimmels bereid wordt.In je lichaam hebben ze beiden exact hetzelfde effect!

            Wat er wel is, er zijn mensen met gen-afwijkingen die deze stof gewoon niet goed kunnen verwerken. Maar dat ligt aan die afwijking van die mensen zelf, niet aan het stofje zelf!

            Bedenk even dat het spul in China en Japan gewoon deel uit maakt als ‘umami’, al dan niet uit soja bereid, en dat die twee volken toch het grootste deel van de wereldbevolking uitmaken!

            Stop de inhoudelijke dommerds die onzin vertellen ten eigen faveure!

          • Fijn dat we het hier wel over eens zijn “Discutabel is wel als je het wil gebruiken als eetlust-opwekker” wat dat is waar het artikel eigenlijk over gaat.

    • Ja mooi daar zijn toch veel mensen ingetrapt, maar het blijkt gewoon water te zijn.

      Met E621 is het zo, zolang je er geen last van hebt is er niet veel aan de hand en lijkt het allemaal mee te vallen. Totdat je er ziek van blijkt te worden dan wordt het een ander verhaal.

      Beantwoorden
  32. Glutamaat (smaakversterkers), Aspartaat (zoetstof) en cysteïne (deegverbetermiddel) horen bij de zogenaamde ‘excitotoxines’. Het klopt dat de aminozuren hiervan ook ruimschoots in natuurlijke vorm voorkomen, met bijbehorende ‘compenserende’ stoffen. dat is echter een ander verhaal dan het toevoegen hiervan in chemische vorm. Hierdoor kunnen ‘pieken’ veroorzaakt worden, en overbelastingen (even afgezien ervan, dat de chemische vorm als stereo-isomeer kan voorkomen…wat een groot verschil is)
    Over de excitotoxische – zeer reële – gevaren zie mijn pagina: http://www.warenwelenwee.nl/aantastingen_neurotransmitters.html

    Beantwoorden
  33. Complete bullshit natuurlijk… op helemaal niets gebaseerd. Jij bent een angstzaaier Robert, een goedkope strontroerder en een kwakzalver. Wat denk je nou eigenlijk te bereiken met al die ongefundeerde beschuldigignen aan het adres van “de industrie”?? Dat ze hun rotsvaste professionele toewijding en keihard bewezen inzichten aan de kant zetten voor jouw nijdige amateurvisie op gezond eten soms?

    Beantwoorden
    • Rick,

      Ik laat gewoon een andere kant zien van het verhaal, dat jij het daar niet mee eens bent is natuurlijk prima. Hier houdt ‘de industrie’ wel van rotsvaste professionele toewijding en keihard bewezen inzichten 😉 De industrie wil over het algemeen maar 1 ding en dat is geld verdienen, het liefst zo veel mogelijk en het maakt over het algemeen niet zoveel uit hoe, kijk maar om je heen.

      Beantwoorden
  34. Ik ben het ook eens met Rick en anderen die het hier al hebben vermeld maar. Deze stof komt heel veel voor in natuurlijke producten. Zoals oude kaas en tomaten bijvoorbeeld. Het bovenstaande artikel is onjuist en paniek zaaiend. Net als veel andere artikelen over zogenaamde diëten. In Japan en ook andere landen word deze stof heel veel gegeten. Toegevoegd aan de maaltijd. Het slaat dus weer nergens gewoon lekker leven je lichaam geeft zelf wel aan wat je nodig hebt.

    Beantwoorden
  35. Bijzonder, al die meningen. Ook interessant dat de verwijten of iets gefundeerd dan wel ongefundeerd is behoorlijk ongefundeerd zijn. Ik heb maar 1 vraag: “Waarom zou je E621 ergens aan toevoegen?”
    Even los van alle (financiële) belangen die er kennelijk toch spelen

    Beantwoorden
  36. Smaakversterkers laat ik al jaren staan omdat het bij mij migraine veroorzaakte. En weet je: eten zonder smaakversterker is gewoon veel lekkerder!

    Beantwoorden
  37. Bedankt voor dit artikel. Zowel mijn man als ik blijken overgevoelig te zijn voor de synthetische vorm van E621: hartkloppingen, hoge bloeddruk, verdoofd gevoel in arm, overmatig zweten, niet kunnen slapen, en in mijn geval een 3-daagse migraine-aanval erbovenop. Ik lees nu dus elk etiketje in de supermarkt zorgvuldig en vraag in restaurants vooraf welke gerechten vetsin bevatten. Herhaaldelijk ziek worden na teveel gebruik E621 is afdoende om te weten dat deze smaakversterkend schadelijk is, in ieder geval voor ons. Het zou daarom heel fijn zijn als er niet allerlei andere namen worden gebruikt op verpakkingen. Ik vraag me trouwens af of die wetenschappelijke onderzoeken ook het gebruik van de synthetische variant hebben getest of alleen de natuurlijke variant? De chemische variant wordt steeds vaker toegevoegd in allerlei producten, waardoor we steeds meer binnen krijgen. Wellicht is er een omslagpunt na inname van een bepaalde hoeveelheid?

    Beantwoorden
  38. Goed artikel, en iets hoeft niet altijd wetenschappelijk bewezen te worden om waar te zijn mensen. Ik ben een stuk bewijs.. Ik heb namelijk afgelopen nacht op de spoedpost van het ziekenhuis doorgebracht omdat ik in mijn maag koliekpijn en te veel zuur had (geen galblaas meer)?en daarnaast mijn bloed onderdruk te hoog was met hartkloppingen..reden? Verse pureersoep pompoen/wortel waar een bouillon poeder bij zat waar een “verborgen” grote hoeveelheid E621 onder de naam gistextract – lijkt bio maar is een chemisch product – waardoor ik dus een ernstige allergie reactie had. Deze reactie krijg ik in wat minder heftige mate als ik chinees eten heb gegeten (eet het dan ook nooi meer) en ik allergisch op de ve tsin reageer. Dus…. het is zeker niet goed voor je als je er niet tegen kunt. Als je niet allergisch ervoor bent, geen idee of het dan ook slecht voor je is.

    Beantwoorden
    • Weldegelijk troep e621 na jaren buikpijn alle pakjes bewaard en alle ingredienten opgeschreven na maanden alles na te kijken bleef er over gistextract e621 en mononatriumglutamaat uiteindelijk alle 3 hetzelfde e621 dus , voor mij geen toeval maar zelf ondervonden ,

      Beantwoorden
    • Gisteren uit gemak, een klant en klare maaltijd gekocht. Na 2 happen wist ik het al, een veel te sterke onnatuurlijke smaak. En jawel daar zit deze rommel ook in, dus in de gft bak gegooid. Moet ik wel bij vermelden dat ik op mijn 20ste bij unilever een opleiding ben gaan volgen ( ben nu 54) en ik dus vanaf eind 20 zelfstandig woon en dus al die jaren zoutloos kook. Dat laatste is ruim 7 jaren geleden mijn geluk geweest, ik ging ruim 10 jaar geleden verhuizen naar een huis met een zwaar verwaarloosde tuin ( achtertuin ruim 170m2. Dus ondanks mijn reuma 3 jaar geploeterd. Toen was ik eindelijk zover dat ik in één dag de tuin en de stoep voor/achter en naast het huis kon schoonmaken. Vanaf 10 uur tot 22uur bezig geweest, na het douchen ging ik in de stoel zitten een steek in de borst en de linkerarm doof, dus 112 gebeld. Opgehaald met alle toeters en bellen ( een sporthart oftewel zwaar overbelast hart) De cardioloog vroeg mij hoeveel zout ik gebruikt mijn reactie: een enkele keer een beetje zeezout op een biefstukje of een gebakken eitje. De cholesterol was torenhoog en konden we met medicatie niet omlaag krijgen met medicatie. Ik heb dus een klein dna foutje, dus puur mazzel dat ik al die jaren zoutloos kook. Vergeet even niet dat we per dag al meer zout binnen krijgen dan we nodig zijn, kaas, vleeswaren en zelfs in een snoepje zit zout. Laat mij maar gewoon zelf koken, tuinkruiden genoeg in de tuin om gezond het zout te vervangen. Ik heb werkelijk waar nog nooit eters gehad, die niet wisten dat ik zoutloos kook, die het gemist hebben. Ik blancheer mijn groente, ik eet liever de vitamines dan dat ik ze kapot kook.

      Beantwoorden
  39. Ik houd ondertussen een dagboek bij als ik last heb van een allergische reactie qua E621. of het nou wetenschappenlijk bewezen is of niet, ik kan er gewoon echt niet tegen heeft de ervaring mij geleerd. (En ik ben een man van wetenschap en feiten al mag ik het zelf zeggen, ik geloof echt niet in kwakzalverij en complot-theorieen). ik zit nu om 04:15 nog steeds wakker te zijn omdat ik al uren last heb van hartkloppingen, benauwdheid en slapeloosheid door denk iets wat ik gegeten heb.

    Het gemene er van is, dat je het niet zeker weet dat E621 het daadwerkelijk is, omdat het nergens goed vermeld wordt (Het heeft zoveel andere namen zoals MSG, Ve-Tsin, Umami). het is dus gissen. maar naar lang gissen en m’n logboek bijhouden vermoed ik ten sterkste dat het dat wel moet zijn wat mij die hartkloppingen geeft en waardoor ik de hele nacht niet kan slapen:

    08-03-2017, Eten gekruid met goedkope kruiden uit de Lidl (Made in china)
    13-04-2017, Simpele pasta gehakt met Bertolli Tradizionale saus (Gistextract)
    13-05-2017, Knorr Kantonese Kip, met oosterse roerbakgroente van Dirk vdBroek.
    15-06-2017, Knorr Kip tandoori.
    25-07-2017, Knorr Kip tandoori. (again!)
    22-09-2017, Knorr kip madras en/of? Paprika chips
    19-10-2017, Shoarmareepjes van de Dirk v/d Broek
    15-12-1017, New York Pizza – Sweet Chili Wings

    Ik heb goddank al twee maanden geen last van een allergische reactie gehad (omdat ik het meeste van mijn voedsel zelf bereid en zelf uitkies in de supermarkt/groenteboer/slager), maar vanavond toen ik bij de NYP besteld had en die Wings gegeten had, daarna al snel weer dit klote gevoel.

    Ik vermijd al elk chinees restaurant, en bertrolli en knorr meuk, dat helpt een stuk voor mij in ieder geval.

    Voor de geinteresseerden heb ik nog de volgende links:

    http://jessevandervelde.com/vermijd-deze-12-onverwachte-producten-met-e621-ze-geven-deze-6-bijwerkingen/

    http://www.allergieplatform.nl/allergieen/voeding/voedselovergevoeligheid/e-nummers/e621-glutamaat/

    Beantwoorden
    • Er zijn ook Chinese restaurants die maaltijden zonder ve-tsin maken. Ik heb overlegd met het restaurant in mijn woonplaats en zij maken voor mij een vegetarische tjap tjoi met vegetarische bami en alles zonder ve-tsin. Heerlijk. Wat over is vries ik in.

      Beantwoorden
  40. Dus ook stoppen met aardappels, tomaten, bloemkool, kaas, paddestoelen, etc etc, daar en zeker in groenten komt het in hoge getale voor.

    Beantwoorden
  41. Je enige argument is dat het de eetlust toeneemt, maar ik wil graag toenemen in gewicht dus is dit juist een heel handig stofje voor mij! Omdat ik niet altijd evenveel eetlust heb. Ik zal meer producten met dit middel kopen dan, bedankt voor de tip!

    Beantwoorden
  42. Na wat verder lezen zie ik dat er ook andere risico’s aan dit stofje verbonden zitten. Jammer! Jammer dat het in zoveel voedingsmiddelen zit ook. Een beter alternatief voor eetlust is misschien fenegriek?

    Ik vind het jammer dat er bijna overal toegevoegde stoffen inzitten, sommige mensen kunnen heel gevoelig zijn voor bepaalde stofjes en soms kan het jaren duren voordat je erachter komt waar je klachten vandaan komen (zo las ik in een van de comments hier ook, en het verhaal van de dochter van Jordan Peterson, klinisch psycholoog doctor die ook concludeerde dat sommige voedingsstoffen zelfs een maand intense depressie kunnen veroorzaken).

    Wat maakt mij het uit, dan is het eten maar wat minder smaakvol, maar dan kunnen we in ieder geval gezonder leven! en bovendien zijn er zat kruiden die het eten op een gezonde manier op smaak kunnen brengen zoals kurkuma

    Beantwoorden
  43. Ik hoef geen wetenschappelijk bewijs, ik heb het zelf bewezen. Ik had 15 jaar migraine of hoofdpijn, beginnend de nacht na mn eerste werkdag van de week en alle werkdagen erna. Dus duidelijk werkgerelateerd. Vanalles onderzocht, houding, beeldscherm, licht, lucht dus fysio etc etc. Niets gevonden… Uiteindelijk kwam ik zelf bij de vraag: Wat doe ik op een werkdag nou anders dan thuis. Het enige wat ik kon bedenken was dat ik soep at in het personeelsrestaurant. Dat zou t toch niet zijn….. Ik ben begin juni gestopt met de soep en heb geen dag hoofdpijn meer gehad en het is nu 1 november. Bij navraag gaf de kok aan dat hij altijd gebruik maakt van knorr bouillonpoeder in de soep. Ik heb me hiervoor nooit bezig gehouden met e nummers, maar nu kan ik hier niet meer omheen.

    Beantwoorden
    • Ellie,

      Dat is waar het om gaat, de praktijk, je kunt niet alles met een witte jas aan bekijken in een laboratorium en vervolgens zeggen dat de wereld zo in elkaar zit, het is de praktijk die telt. De verhalen van mensen zoals jij, bedankt daarvoor.

      Robert

      Beantwoorden
  44. Ik zou graag eens de mensen willen traceren die achter de pro-Enummer lobby zitten en die hier hun eigen product aan het verdedigen zijn. Met andere woorden, hier geven mensen een reactie die baat hebben bij het “verrijken” van onze voedselproducten, al dan niet in dienst van de overheid.
    Synthetische stoffen toevoegen aan ons eten met het doel om zo goedkoop mogelijk te produceren, zou verboden moeten worden.
    Veel mensen worden er ziek van, veel mensen raken er emotioneel van uit balans tot zelfdodingen aan toe en enkele leeghoofden zijn hier de zogenoemde hulpstoffen aan het verdedigen.
    De voedselindustrie heeft er Alle belang bij om dit zo te houden en in combinatie met de farmaceutische industrie is dit een fijn verdienmodel over de hoofden van de consument.
    Het is ook een publiek geheim dat multinationals als Unilever, AH en meer van die bedrijven gezamenlijk ruim 1 miljard in de staatskas storten en de politiek buiten spel te zetten.

    Ik zou heel graag toegang willen hebben tot de gebruikersdata van enkele lieden en deze aan de digitale schandpaal te nagelen.
    Want, het zijn gewone vulgaire moordenaars!
    …en ik kan er over meepraten.

    Beantwoorden
    • Ik ben het een heel eind met je eens, voeding is gezondheid en dient zo natuurlijk mogelijk te zijn. En geen chemische additieven te bevatten om de winst te maximaliseren. Maar ik vind ook dat iedereen recht op zijn mening heeft, met dat idee heb ik deze website ooit opgezet. We moeten elkaar niet afzeiken, gewoon je mening geven is prima, zonder de ander naar beneden te halen.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

PureSupplementen

Natuurlijke vitaminen en mineralen, waar mogelijk van biologische oorsprong. Zonder hulpmiddelen of kunstmatige toevoegingen en goed opneembaar door ons lichaam.

Bestel natuurlijke vitaminen en mineralen >

deWaterfilter

Heerlijk gezuiverd drinkwater voor thuis, of op kantoor. Veel water drinken is gezond, daarom is het belangrijk dat je water van optimale kwaliteit is en dan kan met onze waterfilters.

Bestel een Waterfilter >

Pin It on Pinterest

Share This