Het blauwe Ik kies bewust vinkje verdwijnt van onze voedingsmiddelen in de supermarkt en wordt vervangen door een app. Dat heeft minister Edith Schippers (Volksgezondheid) besloten. De minister laat woensdag weten dat zij een app laat ontwikkelen die informatie levert over samenstelling en voedingswaarde.
Op inmiddels 11.000 producten en maaltijden in de supermarkt staan ze: groene of blauwe vinkjes. Het is simpel, het Blauwe vinkje misleid en werkt niet. Bij een actie van de Consumentenbond stemden daarom dan ook bijna 20.000 Nederlanders tegen het Blauwe ik kies bewust Vinkje.
Het werkte niet omdat het onduidelijk was, ongezonde producten leken daarmee wel gezond en het was opgezet door de voedingsindustrie zelf. Namelijk door de stichting ‘Ik kies bewust’, dat een initiatief is van Campina, Friesland Foods en Unilever. De stichting ‘Ik kies bewust’ staat op naam van Schuttelaar & Partners, het reclamebureau dat werkt voor Unilever.
Kijk dat de de industrie dit zelf bedenkt is tot daar aan toe, maar dat onze minister Schippers en ook het Voedingscentrum daar in mee gaan is op zijn minst triest te noemen.
Blauwe ik kies bewust Vinkje verdwijnt omdat het misleiding is
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zeggen het blauwe en groene vinkjes namelijk niet of een product gezond is, maar alleen of het een relatief gezonde keuze is binnen een bepaalde productgroep. Zo staat het op potten mayonaise of op friet. De Consumentenbond had grote bezwaren tegen het Vinkje. Een daarvan was dat voedingsbedrijven tegen betaling het logo op hun product krijgen. Een ander bezwaar was dat producten met veel zout, suiker of verzadigd vet het gewoon het logo kunnen krijgen.
[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=rd8gUNdfVEY[/embedyt]
Het groene en blauwe ik kies bewust logo
Er zijn dus twee verschillende Vinkjes in omloop: een blauw Vinkje, wat dus gaat verdwijnen, staat voor ‘een bewuste keuze’ bij producten die toch al niet zo gezond zijn. Het het groene staat voor ‘een gezondere keuze’ bij gezondere basisproducten.
Minister Schippers laat Het blauwe Ik kies bewust vinkje nu dus verdwijnen en is bezig met een App en onderzoekt nog of ze naast deze app ook nog een nieuw logo wil invoeren.
Slimmer boodschappen met de WhatsApp Kitchen Assistant
De WhatsApp Kitchen Assistant gaat volgens Het Voedingscentrum helpen slimmer boodschappen te doen en de keuken te managen. Tot eind augustus ontvangt de deelnemer wekelijks 2 berichten. Eén op de dag dat meestal boodschappen worden gedaan en in de loop van de week een inspiratie-app om slimmer met eten om te gaan.
De Kitchen Assistent maakt het je vanaf nu wat makkelijker: 1 keer per week ontvang je de nieuwste recepten die passen binnen de Schijf van Vijf. Nou moet ik zeggen dat de nieuwe schijf van vijf en hele verbetering is van de vorige en het zou fijn als de gemidelde Nederlander zo zou eten, wat helaas niet zo is.
Maar toch blijven er ook vreemde zaken in voorkomen in de schijf van 5, waar wel, de in de fabriek gemaakte, margarine en halvarine inzetten van het bekende merk Unilever. Maar niet het natuurlijke roomboter en kokosolie, dat wordt afgeraden! Lees hier meer over de Kunstboter margarine vs natuurlijke roomboter
Zelfregulering in de voedingsindustrie
Maar niet getreurd er is een nieuw initiatief in de maak Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Dit komt vanuit de voedingsindustrie zelf, die willen gezondere voeding gaan maken. Het idee is om voeding gezonder te maken en er minder zout, verzadigd vet en calorieën (suiker en vet) in te stoppen.
Ik heb al eerder een artikel geschreven over zelfregulering en heb daar niet zoveel vertrouwen in. Het is vaak een marketingtruc. In het Akkoord Verbetering Productsamenstelling geven deze partijen aan hoe zij zich gezamenlijk, elk vanuit de eigen verantwoordelijkheid, tot en met 2020 in https://gezondheidenvoeding.nl/2017/wp-admin/post.php?post=7366&action=editzullen zetten om de doelstellingen te bereiken.
Minister Schippers gelooft in zelfregulering voedselindustrie. Als je ziet hoeveel suiker er in producten wordt gestopt is dat om te huilen. Als je om je heen kijkt in een supermarkt is 1 ding duidelijk, zelfregulering van de voedselindustrie is een lachertje.
Zelfregulering voedselindustrie faalt. Zelfs de minister Schippers gaf afgelopen december in een brief aan de Tweede Kamer toe dat de door de fabrikanten voorgestelde maatregelen ‘niet erg ambitieus zijn’.
De regels voor bijvoorbeeld kindermarketing, wat ik op zich al triest vind dat we dat toestaan, worden massaal overtreden. Zo hebben 12 voedselfabrikanten de reclameregels voor kindermarketing overtreden. Dit heeft de Reclame Code Commissie bekend gemaakt. Onder de fabrikanten bevinden zich grote voedselbedrijven als Unilever, Kellogg’s, Heinz, Iglo en Friesland Campina.
Deze kindermarketing zorgt er voor dat kinderen steeds meer snoep en daarmee suikers eten. De vraag is dan ook, laten wij onze kinderen verzieken? Ze hebben onze kinderen afhankelijk gemaakt van goedkope ingrediënten zoals: zout, suiker en vet. Een industrie waar wetenschappers zorgvuldig uitvogelen hoe onze kinderen het best verleid kunnen worden tot meer consumptie.
Conclusie
Net zoals bij Honig dat zonder E-nummers gaat werken, is het dus mogelijk om de voedingsindustrie te dwingen om gezondere producten te maken. Wij, als consumenten, bepalen wat er gemaakt wordt door het eenvoudig wel of niet te kopen! Winkel bewust, kies minder vaak voor de supermarkt en meer voor de boer of markt, koop verse, het liefst biologische producten. En ook niet onbelangrijk, geniet van lekker gezond vers eten!
RT @gezondheideten: Blauwe ik kies bewust Vinkje verdwijnt en terecht – https://t.co/meNMV3dRDO https://t.co/kb4OIOMkF9