Koude tijden, verwarmende voeding

De overgang van zomer naar herfst en zeker die naar de winter, zijn voor het lichaam lastige tijden. We moeten weer wennen aan de kou en de nattigheid. Zeker in deze tijden van Corona is het verstandig om gezond te blijven, verwarmende voeding kan daarbij helpen. Voor ons lichaam is deze overgang vermoeiender dan die in het voorjaar naar warmer en droger. Ik merk het zelf met trainen, het is nu kouder later in de avond en in de vroege morgen, daardoor heb ik meer energie nodig.

In ons lichaam wordt ons bloed dikker en stroomt het langzamer. Je kunt dit weer wat gang brengen met warme en/of verwarmende voeding. Als ik getraind heb drink ik vanaf nu vaker een beker biologische thee met honing. Het is dus niet alleen de warmte van de voeding zelf maar ook de zogenaamde energetische warmte, dit voelt niet direct warm aan maar heeft een verwarmend effect op ons lichaam.

Voeding gaat normaal gesproken over koolhydraten, eiwitten, vetten en vitamines en mineralen. Nu dus een andere invalshoek, verwarmende voeding voor nu en in de zomer verkoelende voeding.

Koude tijden, verwarmende voeding

Het weer in de afgelopen weken is vrij plotseling omgeslagen van erg warm en droog naar nat en een stuk koeler. Plotselinge veranderingen in het weer maken ons kwetsbaar voor wind, warmte, vochtigheid, droogte en kou. En daardoor kan onze immuniteit afnemen en kunnen we ziek worden, een kou of een of ander virus zoals corona krijgen. Zorg dat je dit voorkomt mede door het vermijden van verkoelende voeding en het nemen van verwarmende voeding.

In de Traditionele Chinese Geneeskunde heeft elk voedingsmiddel zijn eigen thermische kenmerken,  het kan verkoelen, opwarmen of is neutraal. De balans tussen verkoelend, yin, en verwarmend, yang, in het lichaam

Verwarmende voeding

Groenten
  • Artisjok
  • Venkel
  • Koolraap
  • Spruitjes
  • Boerenkool, rode kool, witte kool
  • Prei
  • Paprika
  • Pompoen
  • Pastinaak
  • Ui
Noten en zaden
  • Geroosterde pinda/noten
  • Kastanjes
  • Kleefrijst
  • Mout
  • Pijnboompitten
  • Pistachenoten
  • Quinoa
  • Sesamzaad
  • Walnoten
Kruiden
  • Bieslook
  • Gember
  • Kaneel
  • Koriander
  • Knoflook
  • kurkuma
  • Peper
  • Rozemarijn

Welke producten kun je het beste laten staan in de winter?

Naast de verwarmende voeding yang is er de verkoelende yin voeding, die je dus het beste in de koude dagen kunt vermijden voor een goede balans in je lichaam.

Verkoelende voeding

Groente
  • Avocado
  • Broccoli
  • Courgette
  • Komkommer
  • Radijs
  • Selderij
  • Sla
  • Tomaat
Fruit
  • Appel
  • Ananas
  • Banaan
  • Citrusfruit
  • Mango
  • Meloen
  • Peer
Specerijen
  • Salie
  • Sojasaus
  • Zout
Noten, zaden en granen
  • Cashewnoten
  • Spelt
  • Rogge
  • Tarwe
  • Zonnebloempitten.

Ik zou niet gelijk het hele rijtje toepassen en radicaal omslaan, doe het geleidelijk, maak een lijstje van de producten waar je op wilt letten en naam dat mee naar de winkel. Over voeding en gezondheid valt nog zoveel te leren en als je die kennis langzaam maar zeker toepast, ben ik er van overzicht dat je gezonder gaat worden. Ik doe het al jaren en voel me prima, al lange tijd.

Wat eet of drink jij om je lichaam warm te houden? Deel het hieronder in de reacties!

1 gedachte over “Koude tijden, verwarmende voeding”

Plaats een reactie

PureSupplementen

Natuurlijke vitaminen en mineralen, waar mogelijk van biologische oorsprong. Zonder hulpmiddelen of kunstmatige toevoegingen en goed opneembaar door ons lichaam.

Bestel natuurlijke vitaminen en mineralen >

deWaterfilter

Heerlijk gezuiverd drinkwater voor thuis, of op kantoor. Veel water drinken is gezond, daarom is het belangrijk dat je water van optimale kwaliteit is en dan kan met onze waterfilters.

Bestel een Waterfilter >

Pin It on Pinterest

Share This