Te dikke kinderen is een steeds groter probleem aan het worden in Nederland en dit komt met name door het eten van te vet, te zoet en te zout voedsel.
Nu kun je natuurlijk voor groenten en fruit kiezen maar dat is in deze maatschappij steeds moeilijker gezien het aanbod en de manier waarop dit aan de man gebracht wordt.
Je zou denken dat de voedselindustrie, zeker als het om kinderen gaat, probeert zo gezond mogelijk voedsel te maken. Nou niets is minder waar. We hebben al eerder geschreven over de misleiding van de voedselindustrie, maar nu gaan ze wel erg ver en nemen totaal geen verantwoordelijkheid. Maar liefst 85 procent van het onderzochte kinderaanbod is te zoet, te zout of te vet, dus ongezond voor kinderen.
Uit een rapport van Foodwatch blijkt dat kinderen in de afgelopen decennia zijn uitgegroeid tot een zeer belangrijke doelgroep voor voedselfabrikanten. Speciale kindermarketeers volgen kinderen online, scannen hun gedrag, schakelen psychologen in en stellen zo gedetailleerd mogelijke, persoonlijke kindprofielen samen. Kindermarketeers het zal je beroep maar wezen.
Hoe de voedselindustrie kinderen misleid
Fabrikanten van calorierijke frisdranken betalen scholen betalen om een automaat te mogen plaatsen, voedselmultinationals die kinderdagverblijven met hun producten bestoken. Dat is toch eigenlijk moreel niet verantwoord. En als je ze dan vraagt om hun verantwoordelijkheid, als het gaat om overgewicht, naar de ouders wijzen. De voedselindustrie bagatelliseert stelselmatig haar verantwoordelijkheid.
Geld en macht gaat voor alles, zelfs voor onze kinderen. Als je een eerlijke en verantwoordelijke regering zou hebben zou dit simpelweg verboden worden, want de jeugd heeft de toekomst.
Lees het volledige rapport Kindermarketing onverantwoord ongereguleerd
Hoe kun je deze misleiding voorkomen
Het belangrijkste is natuurlijk hoe je er zelf mee omgaat wat je kinderen wel en wat ze niet mogen eten. Laat ze genieten van vers fruit en groenten en probeer steeds uit te leggen dat gezond eten in hun eigen belang is, gezien hun toekomst.
Vind jij, net als ons, dat de overheid paal en perk moet stellen aan kindermarketing? Dat ze de opdringerige verkoop moet verbieden van snacks, snoep en frisdranken, die zoveel gezondheidsschade aanrichten bij een kwetsbare groep consumenten? Teken dan ons burgerinitiatief voor een verbod op kindermarketing van ongezonde producten. Als we 40.000 handtekeningen krijgen, zal de Tweede Kamer ons voorstel behandelen. Help ons deze kindermarketing te stoppen en teken direct!
Bron afbeelding: dilyseikelboom.blogspot.nl