Gezondheid en Voeding

Capri-Sun Multivitamin van Coca Cola winnaar gouden windei

Capri-Sun Multivitamin van Coca Cola won het Gouden Windei met zijn kinderdrankje. Het is toch te triest voor woorden dat zulke grote bedrijven als Coca Cola, met hun zogenaamde groene imago, zulke producten op de markt brengen.

Je moet eesn rondkijken in het straatbeeld van een doorsnee Amerikaanse stad en je ziet dat de kinderen daar zeker geen producten nodig hebben waar nog meer suiker in zit.

Het is goed dat mensen steeds bewuster worden van wat er gebeurd om ons heen. Dit is onder meer te zien aan de opkomst van deze verkiezing van meer dan 20.000 mensen. Het blijft zo dat de macht aan ons is, als wij dit zien als misleiding en de producten van dit soort leveranciers niet meer kopen houdt het voor hun op. Het is dus zaak dat steeds meer mensen bewust worden.

Misleiding en kindermarketing Capri-Sun Multivitamin door Coca Cola

Eén zakje 200 ml Capri-Sun Multivitamin bevat 19 gram suiker, omgerekend zijn dat 5 suikerklontjes! Er zit verder 12% vruchtensap uit concentraat, bronwater, natuurlijke aroma’s en toegevoegde vitamines. Die toegevoegde vitamines zijn vaak chemisch gemaakt en hebben weinig positieve invloed op het menselijke lichaam. Het is meer toegevoegd zodat ze ermee kunnen pronken dat het oh zo gezond is, misleiding heet zo iets.

Kindermarketing word er toegepast om kinderen te misleiden, ik vind persoonlijk dat dit verboden zou moeten worden. Kinderen worden lekker gemaakt door cartoonfiguurtjes op de verpakking. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat kinderen die gesuikerde drankjes drinken, dikker zijn dan hun leeftijdsgenoten die dat niet doen. Onderzoek van VUmc toont bovendien aan dat Nederlandse kinderen meer frisdrank drinken dan kinderen uit andere Europese landen.

Eén op de zeven van onze kinderen en jongeren is te dik. Niet voor niets won Capri-Sun in 2013 ook de Duitse variant van het Gouden Windei; de Goldener Windbeutel van foodwatch Duitsland.

Gouden windei andere kandidaten in 2014

Conclusie:

Wordt bewust van er zich afspeelt in de supermarkt die maar 1 doel hebben en dat is zoveel mogelijk winst maken, hoe dat maakt eigenlijk niet uit. Koop gezonde natuurlijke voeding zoals lokale groeten en fruit en dan nog liefst biologisch en kom zo min mogelijk in de supermarkt. Als je het artikel hierboven goed gelezen hebt weet je waarom. En weet je ook dat deze leveranciers van voeding niet het doel hebben om jou zo gezond mogelijk te krijgen. Maar d.m.v. misleiding willen ze jou zoveel mogelijk producten laten kopen.

Blijf bewust en geniet van gezonde voeding!

Bron: foodwatch.org

Mobiele versie afsluiten